Van Agnes Water naar Coffs Harbour

6 maart 2018 - Grafton, Australië

594446BE-96F4-4C54-A709-1FA3644787E99840CDCE-C7E4-48F7-ACE0-760C9E14DBE53E0D2500-9CB7-4FD8-A41C-FDB24C6A2D449BBDDC43-10EF-43EC-97B1-9F9E50EF4A3F0790807B-D5FC-4E1B-8839-16714F9C3F3981377A2F-FD8D-4DFE-8335-060F049D8931B07BE3F6-B116-4CB9-8CFF-6E59ACA3CB37719585F3-5854-4209-84C5-545C5EC54655F637F5D6-9973-4822-BF31-05A44A364F8B9AA08616-F82A-43F3-996E-FAAFCD4512CAB4DF2AFF-5459-41AA-8473-22DDA7488AD0389D9998-B7BC-4C61-A92C-19BFFA5C0A9FD4C31FE5-65DF-418D-A2B9-AA78A2BBCCAF7BA640C3-166F-4A6D-BEB6-A8EBD806F0FCFB977DD2-4CD6-4501-89D8-97D7491E64773AA8FEF2-C028-477C-BE56-D0158463D576FD021EC3-A314-4A59-85F7-0843DD0954F019A3129F-E372-4DF3-B050-10B0F74BC61E02BA209F-7C3C-4DB1-9F4F-94BA6969DE5C11F69B6D-37DC-43B4-8F72-85719E1AADDA143155CD-0FB3-4CB2-8CE5-45E332180A5EtHet is 23 feb 2018, nog even over het strand gewandeld. Het is nu nog zonnig maar er komt weer regen, veel regen. Na het ontbijt met Johnno gaan we op pad naar het binnenland, de outback. Daar is het in ieder geval droger....we gaan het zien. .Ons plan is om een wandeling te gaan maken in Carnavon National Park. In de Gorge, een soort pas tussen rotsen, zijn mooie uitzichten en bijzondere flora en fauna.we rijden ongeveer 400 km. Het landschap is afwisselend, veel veeteelt en weer veel dieren gezien. Een rare soort gans, groter dan wij kennen en zelfs de nijlgans. Via Caliope, Biloela komen we in Rolleston. Na Rolleston is het nog 60 km tot de afslag naar het Caravon NP. We komen in steeds meer bergachtig gebied en bij de afslag kwam de domper van de dag. De Road was afgesloten door de regenval. Het risico om door te rijden en misschien vast te komen zitten nemen we niet. Wat is wijsheid... de regenval houdt aan en wordt pas na het weekend beter... waarschijnlijk wordt er ook aangeraden om niet de track te nemen in de gorge, dus we rijden door. Het is al wat later in de middag en 100 km verder is er pas weer een camping. Dat wordt nog een 1,5 uur doorkachelen. Geen probleem, we zitten droog en het uitzicht is goed. Afstanden zijn hier nou eenmaal een niet te ontlopen feit. Tegen zessen arriveren we in Injune. Er is een camping waar je jezelf weer moet inschrijven en we ontdekken dat er meerdere reizigers staan zoals wij die ook naar Caravon NP hadden willen gaan. De avond is heerlijk, weinig vliegen / muggen en we zitten tot 22.00 uur voor het campertje. Al een tijdje niet kunnen doen vanwege deze gezellige beesten.

We rijden de volgende morgen richting Moree. Best spannend want net buiten Injune stond er aangegeven dat de weg afgesloten is vanwege  floodways.

We nemen de gok, het is 100 km naar Roma.Dat stadje is bekend om zijn Bottle Tree/Baobab Tree.

Een bolle stam met een toelopende hals en een pruik groen erop. Deze bomen komen voor in een paar landen in Afrika, Madagaskar en In Australie. Ze zijn geweldig !! Je ziet ze echt niet overal hier,maar op een paar plekken. Hier dus, wist wel van het bestaan, ben helemaal blij ze gezien te hebben. Bij het benzinestation krijg ik wat info over deze prachtige bomen en de dame achter de balie vertelt dat er verderop een kweker zit, langs de weg...even stoppen dus !!

We komen onderweg weer genoeg “wild tegen” waaronder een flinke hagedis. Ook weer wat Kangaroo s, die zie je aan de kust veel minder. We treffen ook een bijzonder soort gans aan waarvan we niet kunnen vinden wat het voor soort is en komen mega veel grote eagles tegen.

Na Roma rijden we naar Miles en door naar Goondiwindi, de plaats waar Johnno de Jong gewerkt heeft.

We rijden door naar Moree, een niet veel zeggend plattelands stadje is met industrie, kool en waarschijnlijk nog veel meer uit de grond gehaald wordt wat wij niet weten. Hier waren we 2 jaar geleden ook belandt omdat we toch wel meer outback mensen zijn. Op de camping hebben ze hier terminale hotsprings. En dat is zo ongeveer wel het lekkerste wat je je droge huid kan geven. De baden zijn tot 39gr. Zelfs met die warmte is dat heerlijk.

We blijven uiteindelijk 3 dagen hier. We komen op de camping en er is weer een tijdsverschil. We snapte er niets van....maar ok, het zal....later zal blijken dat niet iedere staat van Australie meedoet aan de zomer en winter tijd. We kijken s avonds weer Olympische spelen en de laatste medailles worden gewonnen. Ondertussen nemen we natuurlijk een plons.

Aan de kust blijkt het weer een stuk minder te zijn dus toch maar goed je intuïtie te volgen. Zondag 25 februari staan we niet te vroeg op. We poedelen heerlijk in de pool, ontbijten, lezen en maken een planning voor de laatste week in Australie..... s Middags lopen we nog het stadje in want er is nog een hotspring bij een andere camping/motel. Het is van dezelfde eigenaar en omdat de wandeling een goede afwisseling is gaan we op zoek. We krijgen de sleutel van het hek mee en blijken we de enige dompelaars te zijn. In een grote kale hal ligt een groot zwembad op temperatuur met fonteinen en watervallen die jezelf kan aan zetten.....rondom het gebouw zijn vele appartementen en plaats voor vele kampeerders.......er is niemand !! Haha, weer zo’n eigenaars gevoel.

We installeren ons s avonds voor de tv om de sluiting van de Olympische spelen te zien. En als we daarna naar bed willen zitten we even vast in die keuken..... het regent zoooooo hard dat je wel even wacht. Waar het vandaan komt ????? De hele zomer was hier nog iet veel gevallen zodat iedereen de volgende dag met een enorme smile rondliep.

Maandag gaan we op naar Lightning Ridge, een opaal mijnstad inlands. Het is 260 km heen en weer terug. Maar zeker de moeite waard, even naar Parijs. We hebben expres niet nog een nacht geboekt in Moree, zodat we altijd daar kunnen blijven of een andere weg kunnen nemen. Die andere weg wordt wel een enorme omweg waardoor we waarschijnlijk toch nog terug komen in Moree.

We rijden uit Moree en we worden al direct blij....wat een mooie natuur hier. Het blijkt dat langs deze weg koeien grazen, met als gevolg dat ze zomaar de weg oversteken. Voor we het weten staan we stil in een kudde koeien. Er rijden een paar quads rond maar ook een drijver te paard. De koeien worden rond gedreven van plek naar plek. Er lopen ook paarden tussen. Als we s middags terugrijden staat de kudde verderop en het hele circus, vrachtwagen, slaapplaatsen van de drijvers hebben een nieuwe plek. Ook dat krijgen we zomaar weer mee, zo tof !!

De weg naar Lightning Ridge is slecht, maar ja dat is ook niet zo gek...er rijdt hier niet veel verkeer. Onderweg zien we ook nog het kadaver van een zwijn. Er moeten er hier zoveel leven en vormen een probleem in Australie maar we hebben ze nog niet levend gezien.

Bij de afslag naar Callarendril is een stalen brug en daar moet een speciaal transport doorheen met een ... boot !! In the middle of nowhere, het kan niet gekker. Het is een prachtig tafereel.

Aangekomen in Lightning Ridge gaan we eerst naar de info. Een overenthousiaste dame geeft ons info voor 3 dagen bezoek, ze vertelt er alleen niet bij dat het meeste dicht is. Begin maart gaan de meeste attracties weer open. Het leukste is altijd open en dat is een rond Tour door de oude opaal mijn velden. Waar nog oude meuk en achterblijvers wonen. We doen een super leuke ronde en vragen her en der wat over het vinden van Opaal.

Toch is het heel anders in Coobers Pedy, waar we 2 jaar geleden al waren in zuid - Australie.

We beslissen toch terug te rijden naar Moree. Tegen half 7 komen we weer op de camping aan en hebben daar nog een heerlijke avond in de hotpools.

Dinsdag vertrekken we naar de kust terug. We zullen donderdag Peter en Jill weer ontmoeten waar we 2 jaar geleden een super toffe avond mee hebben gehad. Zij wonen in de buurt van New Castle, boven Sydney, maar ze gaan met 7 bevriende echtparen een week kamperen in de buurt van Coffs Harbour.

We gaan dat zeker niet in 1 dag doen en dat hoeft ook niet. Er leiden niet zoveel wegen naar de kust, maar natuurlijk vind ik nog wel wat.

Na een laatste duik en een heerlijk ontbijt vertrekken we, bij Warialda slaan we af en rijden op kleinere wegen, slingerend komen we weer door prachtige natuur en zien gelijk weer veel meer beesten. Bij Coolahia gaan we richting Walungra naar Asford en toen naar Emmaville. Uiteindelijk een heel stuk onsealed, maar wel goed te berijden. In de buurt van Emmaville steekt er een aardige grote Gouana ( hagedis ) blijft zitten voor een foto.... gaan dan toch ook nog maar even filmen en ja hoor... hij gaat aan de kant en vlak erachter aan steekt er een Blackred Belly snake over.....WoW klaarlichte dag en op film...Yes !! Schijnt wel giftig te zijn, staat bij zijn beschrijving, maar is geen aanvaller....ik blijf wel in de auto !!!

Na deze prachtige Tour gaan we via Glenn Innes naar Grafton. We staan daar op een stadscamping met veel mensen die door de weeks op een camping vertoeven omdat ze anders iedere dag te ver moeten rijden naar hun werk. Het zijn vaak mensen uit de bouw of wegwerkers. We krijgen een toffe plek en als Wilfried de stekker van de camper in het stopcontact wil steken zit erin het kastje een gifgroene kikker die in een diepe slaap verblijft. Na enig porren verlaat de kikker de plek....

Morgen vertrekken we naar Coffs Harbour en beginnen we aan de laatste volle week in Australie. Wat een belevenissen tot nu toe !!

Het volgende verhaal wordt de afsluiter met de terugreis, no worries mate !!

1. Elise Schrama:
    6 maart 2018
    Heerlijk om weer te lezen, met de landkaart erbij. Dan zie je pas wat voor afstanden jullie afleggen. Veel plezier de laatste week , goede terug reis .
    Zoals het er nu uit ziet , is hier de winter voorbij !
    Groetjes Frank
  2. Afra van Ruiten:
    6 maart 2018
    Het is weer een hele wereldreis zo, die doe je niet op de fiets. Wat een afstanden gaan jullie en wat een prachtige belevenis. Veel plezier nog en goede reis terug
  3. Bert en Bea:
    6 maart 2018
    Geniet van jullie laatste week down under.
    Groetjes
  4. Wilma:
    mooi verhaal weer 😊🐸
  5. Crona:
    6 maart 2018
    I’m loving the names of all the places! And loving the stories! Geniet nog van de laste week Will en Annemarie xx
  6. Karin en wim:
    7 maart 2018
    Wow marie wat een verhaal en mooie foto's.
    De film hebben we gezien.
    het is nu woensdag jullie zijn nu in sidney en misschien al onder weg naar singapore.
    tot gauw.
  7. Wim en Bep in Nieuw Zeeland.:
    8 maart 2018
    Wat een afstanden hebben jullie afgelegd! Veel gezien en beleefd. Prachtig. Groeten uit een nat de Zilk. Gelukkig niet meer zo koud.
  8. Agaath:
    8 maart 2018
    nnemarie -wilfried. weer een mooi reisverslag. wat gaat die maanden
    weer gauw voorbij. en hebben jullie weer veel gezien.
    ik wens jullie een goede terug reis.
    groeten agaath.