Van Airlie Beach tot Agnes Water

25 februari 2018 - Agnes Water, Australië

Van Airlie Beach tot Agnes Water......

G7DDBBC98-6B4D-4E5D-94D9-D8E9C880392048E720B2-22AF-47E5-AED3-CB0C2F6748944305C9F6-722F-4FA2-943B-A35B6158CFF82417B2DD-8FB9-4CC1-9244-BD1087B1B0AF497FAF08-DE37-4663-B181-28CF64A0545717D93C7A-D0EB-4537-9609-E6DF1B0600F6D374B271-F56F-4D93-A437-1EDF2697F4969323639E-6A7B-4208-9E80-13F52DB810ECA2038721-C2CE-466E-AA01-F4AE04AC24C8C826F476-3C8A-47AF-BA93-B429EEF78CCA7D31743A-1394-440A-ADD6-79F71499E261546C9CA3-0FDF-4DF9-AF08-C1A5B5791FCC3C6A54E9-8CE2-4095-B186-947AA789A4ED984F6DA9-3055-4BE3-8B50-856DD9AD6C5508EC714C-FBA0-48E5-961C-B30A921D2C44FAAB8C08-4FAF-467B-A2F0-84A505CC6ECB244C77E2-A961-42A5-BA91-E0AC7EF58102We staan op een heerlijke camping in Ailrlie Beach...van alles aanwezig, voor een mooie deal kunnen we de camper achter laten als we rond de Whitsundays varen. We genieten zaterdagmiddag nog van het zwembad, pakken wat spullen om mee te nemen en eten s avonds in het restaurant aan de overkant. Het lijkt op een kantine maar het eten is prima ! Het enige probleem hier zijn nog steeds de muggen. We worden ondertussen lek geprikt.

We denken haast dat er wat in de camper zit, maar nee, het zijn de muggenbulten. Op het water zullen we minder last van ze hebben.

Zondagmiddag vertrekken we pas om 16.00 uur. Heerlijk brengen we de tijd door met lezen en schrijven. We laten de camper achter, de laptop van Wilfried in de save van de camping en de rest van het eten in de koeling van de receptie. Goed geregeld. Om half 3 vertrekken we met de bus richting de haven. Het laatste stukje lopen we naar de haven. We wachten en zijn nieuwsgierig wie er nog meer meegaan. De groep blijkt uit 9 mensen te bestaan en wat denk je..... 3 stellen uit Nederland, een Tsjechische die in Duitsland woont en een Australisch stel.... en kaptein Tim en maatje Abbey, die ons verzorgd met eten en drinken, dat doet ze prima !!

Aan boord mogen we geen schoeisel aan, prima. We krijgen een prive hut, niet geboekt maar de Tour zit niet vol, ruimte genoeg.

We verlaten de haven en al snel genieten we van nieuwe indrukken. Het is warm en drukkend, maar op zee staat een verkoelende bries. We varen langs prachtige eilanden en na 2 uur varen liggen we aan de achterzijde van Whitsunday Island. Hier verblijven we de nacht....met een prachtig uitzicht en een heerlijke zonsondergang. We krijgen van Abbey een diner voorgeschoteld van zalm en verse groente. Heerlijk !!

Na het eten blijft iedereen lekker kletsen met elkaar en er wordt gekaart maar vooral veel gelachen. Rond 22.00 uur is het echter al stil aan boord. Door het verblijf op zee is iedereen rozig en gaat men vroeg naar bed. Maar goed ook want 6.15 uur worden we al weer wakker van het klaar maken van het ontbijt.

Vroeg is het ontbijt , want we gaan naar het eiland... Tim geeft aan dat zo vroeg mogelijk te doen want na 10.00 uur is het file lopen... en kunnen we natuurlijk nog volop van het snorkelen ed genieten.

We worden met het kleine bootje op Whitsunday Island gedropt en wandelen via het uitzicht punt naar het strand. Wat een plaatje..echt uit een reis boek.

We maken de nodige plaatjes en gaan wandelen aan het strand en een beetje zwemmen. Als je niet gever gaat heb je geen last van de Stingers ( de Kwallen )

die in deze tijd nogal gevaarlijk kunnen zijn. Het wordt vloed en als snel is het strand verdwenen, het zo mooie witte zand. Het rare van dit strand is dat je met deze hoge temperaturen gewoon blootsvoets kan blijven lopen zonder dat ze verbranden. Dat schijnt te komen omdat er geen vervuiling of donker zand door heen zit waardoor de warmte niet wordt opgenomen.

Het gaat wel overal zitten en blijft een soort plakken. Dat merkte we later wel en waren ook gewaarschuwd voor gevoelige apparatuur.

Om half 12 weer terug op de boot. We voeren gelijk naar een snorkel plek en kregen eerst een lunch. Na de lunch werd iedereen in een stingersuite gehesen en te water gelaten tussen duizenden vissen. Jeetje wat een feest !! Had niet gedacht dat ik daartussen zou gaan zwemmen. Maar met elkaar is dat wel fun.... we varen nog naar een nieuwe spot en gaan nogmaals te water. Hier is er wel mooier koraal. De kleuren zijn niet zo helder. Men geeft daar verschillende redenen voor maar 1 ding is zeker.... er is daar wel wat aan de hand. Tegen half zes liggen we voor Hayman Island. Dat is een super duur resort/ Island. Een overnachting daar kost 12000 aus dollar. Het is vorig jaar getroffen door een cycloon met als resultaat dat er enorm veel schade was. Nu pas is dat opgelost. Rond 19.00 uur kregen we weer een heerlijke pasta en salade.

Nagenietend van deze heerlijke dag lag iedereen weer om 22.00 uur in zijn mandje.

Ik was al om 5.00 uur wakker en ben lekker op dek gaan zitten. De vogeltjes zaten op de stalen kabels langs de boot te tjilpen en de badderen in zee. Er kwamen een paar dolfijnen voorbij en zo werd het del alweer na zessen gevuld door de rest van de gasten. Na het ontbijt gingen we op zoek naar schildpadden, helaas niet gezien. Eerst heeft iedereen gesnorkeld en later konden we nog gaan in een kajak peddelen met een plexiglazen bodem en stand up peddelen. Dat is ook super leuk om te doen. Tegen 12 uur kregen we lunch en werd er binnen 2 uur teruggevaren naar de haven. Moe maar zeer voldaan namen we afscheid van de medepassagiers en vertrokken we richting de camping.

Daar aangekomen hebben we eest wat boodschappen gedaan. Er was een stroomstoring in heel Airlie Beach, we werden vriendelijk verzocht om niet uit de koelkasten en vriezers te halen....niet zo gek met meer dan 35 gr is de boel zo ontdooid. Dan maar een simpele maaltijd. We waren toch heel goed verzorgd door Abbey.

Op de camping hebben we ons plekje weer ingericht en daarna nog maar een heerlijke duik genomen. Ook deze avond lagen we al vroeg op bed.

De volgende dag 21 februari op weg richting Rockhampton en vervolgens naar Agnes Water. Deze plaatsen liggen ook direct aan de kust. In Agnes Water zullen we Johnno de Jong ontmoeten. Hij is al vanaf augustus in Australie.

We zijn benieuwd naar zijn verhalen.

Het eerste stuk naar Mackay hebben we al gereden. Er veranderd daarna ook niet zoveel. Er is wel meer vertelt. De weg is niet zo best hier, goed opletten want voor je het weet heb je weer wat aan de auto...

Bij Clairview hebben we een heerlijk lunch. We staan pal aan zee en zelfs de Mangrove bomen staan hier in zee. Het is weer zo n paradijselijke stop.

We gaan weer op pad en komen langs een groep tractoren die berm aan het maaien zijn. Ze krijgen een teken als er een auto aankomt en dan stoppen ze met maaien. Het was een grote groep tractoren en wij zeiden nog , wat netjes....ze doen hier ook alles om zo veilig mogelijk bezig te zijn. We passeren 1 van de laatste en het was “pang”..... de linker zij achteruit in duizenden stukjes !!! De pech met die auto houdt niet over.....

We stoppen en de tractor chauffeur die we voorbij reden kwam naar ons toe....sorrry enz... als u naar het parkeerterrein verderop rijdt staat daar onze operator en die maakt de papieren in orden voor de verzekering.

Allemaal prima geregeld. Ik neem weer contact op met Crousin, de verhuurder en het moeizame geregel met hun begint weer van voor af aan.

De operator plakt het raam nog af en op weg gaan we.

In Rockhampton komen we erachter dat we toch meer ducktape nodig hebben en na wat rond vragen worden we verwezen naar Bannings, een soort Gamma....die waren we gepasseerd dus dat was niet zo moeilijk.

Daarna op zoek naar een camping. Vrij snel gevonden, maar toch wel wat aan de late kant. We eten wat en plakken het raam verder af en duiken het mandje in, zo af en toe een fikse bui...blij dat we waterdicht zijn.

We zijn nu al zo gewend dat we ons eigen plan trekken aangaande de reparaties aan de campervan omdat de volgende morgen we weer niet terug gebeld worden....de ruit kan pas over 3 weken gezet worden, zei de man nog lollig, nou dat accepteren we niet, ivm inbraak, lekkage ed....oh..... zorg dan maar voor vervangend vervoer...liefst een 4WD zegt Wilfried nog !!!!

Die morgen gaan we naar Agnes Water. Een Beach waar veel gesurft wordt door backpackers voor niet teveel geld. We rijden door een gebied van veel mining ( kolen ) zo dicht langs de kust. Er zijn ook veel electriciteits bedrijven.

Uiteindelijk moeten we nog een zij weg nemen van ongeveer 40 km en keren terug naar wat je noemt duingebied....hier is dat dan vaak met Mangrove bomen en moeras en omdat het regent wordt het met de floodways (ondergelopen stukken weg met water) het er niet beter op. We denken nog nou das lekker ontmoeten we Johnno kunnen we nog niet eens buiten zitten, maar niets is minder waar..... de zon breekt om 15.00 uur door. Johnno laat weten dat hij ons rond half 4 bezoekt. Ik ga nog even naar het strand en kom daar Johnno tegen, zo leuk !! We gaan terug naar de camping en luisteren naar elkaars verhalen. Ondertussen meldt een man zich bij ons om er een nieuwe ruit in de camper te zetten. Binnen een half uur is het geregeld. Een kwestie van je poot stijf houden, zou ik zeggen.

We maken een heerlijke bbq en later komen er nog 2 gezellige meiden uit het hostel waar hij verblijft. We spreken de andere dag af om samen te ontbijten en dan weer ieders weg te gaan.

Ja zo zit er weer een week op....vol belevenissen  en rare avonturen.

We beginnen aan de laatste 2 weken. Alles ligt nog open. Het weer is aan de kust zeer rommelig dus we beslissen om weer landinwaarts te gaan....tot volgende week, wat zal het ons weer brengen !!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Afra van Ruiten:
    25 februari 2018
    Weer mooi verhaal, al heb ik weinig met vissen. Veel plezzier nog de laatste 2 weekjes!
  2. Corrie en Rene:
    25 februari 2018
    Nog veel plezier. Bij jullie erg warm hier erg koud. Wel zonnig dus we blijven lekker binnen.
  3. Karin en wim:
    Goede avond luitjes.
    we hebben weer genoten van jullie verhaal ondanks de pech blijven jullie er enorm
    van genieten. De foto"s zijn prachtig en wat ziet johnno er goed uit die is een stuk volwassener geworden. nu genieten van de laatste weken hopelijk krijgen we nog een mooi verhaal Dikke kus wim en kaatje
  4. Wilma:
    weer veel meegemaakt 😀👍
  5. Mo:
    25 februari 2018
    Mooi verslag Wil en Marie! Wat een geweldige ervaringen allemaal weer en ook supermooie foto's erbij.
    Geniet nog even volop van de laatste 2 weken hé xx
  6. Agaath:
    goede middag annemarie-wilfried.
    weer een schitterend reisverslag. ikheb weer genoten wat je
    allemaall weer heeft gezien en de mooie foto,s die je maakt.
    ik wens je hele fijne en mooie tijd.
    hartelijke groeten tante agaath.
  7. Hanneke:
    25 februari 2018
    Heerlijk Marie, krijg er ook helemaal zin in. Jullie genieten echt daar, ik ben blij voor jullie.
  8. Margareth:
    Heerlijk om te lezen, geniet nog van de laatste 2 weken
  9. Julia Warmerdam:
    25 februari 2018
    Heerlijk verhaal. Geniet nog even lekker jullie
  10. Carla Hoejenbos-geertsen:
    26 februari 2018
    Wat kan je weer levendig vertellen, we reizen zo helemaal met jullie mee. Wel een gedoe met de camper, waarom doet die verhuurder zo moeilijk!
    Laatste 2 weken...zal een cultuurschok zijn als je weer voet op Nederlandse bodem zet. Maar....nog niet aan denken....xxxx
  11. Bert en Bea:
    26 februari 2018
    Wat een pech weer!! Maar toch ook weer een leuk verhaal.Geniet van het laatste stukje van jullie reis.
  12. Ans:
    1 maart 2018
    Heerlijk hoor, en ook bezoekjes met bekenden!!!
    Geniet nog lekker!!!😃🤗
  13. Lia Breedijk:
    2 maart 2018
    Ik heb weer met plezier jullie verhalen gelezen.
    Geniet nog van jullie laatste 2 weken.
    Voor je het weet is het voorbij.
  14. Nathalie Burgers:
    6 maart 2018
    We hebben jullie ook gevonden!!! Genietse nog eventjes!