laatste week nieuw zeeland

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Laatste week Nieuw  Zeeland, Zuidereiland.
Woensdag 27 januari, overnachting gehad in Papatowai, een camping midden in het groen, aan de Zuidoost kust. s Morgens worden we gewekt door vele vogels met verschillende geluiden. Lijkt wel een concert. Het staat weer op regenen en het is koud. Dit houdt zeker nog tot het weekend aan. Bij het het ontbijt de envelop van Ap en Marian, met foto's van Pinksteren !! Ondertussen hang er al even waslijn aan foto s in ons huisje op wielen.
We gaan op pad en rijden door richting Dunedin. Grote zoektocht wordt het naar Pinguins....  Zoals mensen dat voorstellen moet je ze overal kunnen zien !! Niets is minder waar. Al snel komen we erachter dat ze alleen te zien zijn in beschermde kolonies. En zeker niet de hele dag!! Bij Portebello bay, even buiten Dunedin, is er een info over Albatrossen en even verderop boven op de heuvel is een safari in een soort Quad...die de leefgebieden van de Zeeleeuwen en de Pinguïns tonen. Nou wij mee .... Ben niet zo'n held wat dat betreft maar dit was toch wel heel leuk. In een uur tijd kwamen we heel wat te weten en zagen vele Zeeleeuwen en een nest van de kleine blauwe Pinguïn. Moeders en de rest van de kolonie waren op zee om voer te zoeken. Bij het infocentrum van de Albatrossen kregen we een prachtig beeld van deze enorme vogels. Tegelijkertijd heb ik, Annemarie, een mooie hoed gescoord ala Wilfried. Dus ook besmet !!!
We slaan uiteindelijk Dunedin over voor een bezoekje en stoppen in Moeraki.
Op een prachtige camping aan zee vinden we een plekje. De volgende dag staan we om 6.30 op om Pinguïns te spotten. De camping eigenaresse gaf ons een prima spot en wij daarnaar toe. In een soort vogelaars huisje gaan we turen en na enige momenten kwam er een volwassen Geeloog Pinguin tevoorschijn !!
Wat een mooi gezicht !! In de baai spelen vele Zeeleeuwen en zelfs de meeuwen vliegen af en aan. Zowat een uur zitten turen en gaan nog even wat rond lopen. Daar komen we nog een aantal pinguïns tegen...hoe mooi om dat een keer in hun eigen leefomgeving te zien !!
Bij terugkomst op de camping zijn we wel toe aan een stevig ontbijtje en gaan koffie zetten in deze heerlijke retro keuken. Op het plafond en de muren staan de vele groetjes van bezoekers en verder ingericht met retro meubeltjes... Zo leuk !!
Na vertrek gaan we nog even een bezoek aan het strand brengen. Hier liggen 'boulders'.....dat zijn een soort grote logge rotsen die door zee en wind rond geworden zijn. Sommige zijn gespleten en het geeft een merkwaardig gezicht hoe dat in godsnaam zo gekomen is..... Het lijken we grote jeu de boule ballen !!
Raar land hebben die Kiwi 's......
We trekken verder naar Mount Cook. Een bergketen die bestaat uit 140 toppen waarvan er 15 boven de 3000 meter zijn. We vinden in het dal een camping in Glenntanner. Een grote onpersoonlijke camping maar dicht bij ons doel zodat we morgen vroeg een track van ruim 3 uur kunnen maken.
Vrijdag 29 januari gaan we op pad naar de Mount Cook. Het wordt een prachtige tocht met zicht op eeuwige sneeuw en gletsjers. Ook de fauna is prachtig. Zelfs de waxflower staat hier prachtig te bloeien. De top is niet vaak te zien vanwege het onstuimige weer....en de morgen is bewolkt maar tegen de tijd dat we het mooiste punt naderen is het mooi weer met een overweldigende zon....wat een geluk maar weer !! Na deze heerlijke wandeling rijden we richting Lake Tapo. Daar was het een heerlijk zonnetje en hebben een lunch gebruikt met het nodige uitbuiten en relaxen. Tegen het einden van de middag vinden we een camping in Geraldine.
Zaterdag 30 januari komt de wereldberoemde foto van pa en ma Schrama uit de envelop....het zou de verjaardag van Pa geweest zijn en de meiden vonden dit een foto momentje voor ons tijdens een wandeling, nou die komt er zeker maar omdat het regent gaan we op weg naar de volgende reisdoel en dat wordt Arthur Pass. Eigenlijk wilde we dit met de trein doen maar deze was al volgeboekt !! Met de auto is ie ook zeker de moeite waard. Bij de Pass zelf stoppen we en gaan gebruik maken van de lunch. Ondertussen is het gestopt met regenen en straalt de zon. Ook de Kea's ( vogels, zie foto) lusten we wat vd lunch maar dat doen we maar niet...wat een brutale 2 voeters...... Na de lunch gaan we op zoek naar een camping, deze vinden we in Jackson, normaal staat hier veel wind maar nu is het stralend mooi weer, met hoge temperaturen. Daar maken we deze middag maar eens heerlijk gebruik van !!
Er is ons beloofd dat als we met donker het woud in gaan we zeker Glimwormen kunnen zien en wellicht Kiwi's . Dus wij s avonds op pad met zaklantaarn een rood foliootje eromheen om de beesten niet af te schrikken. Stoer tussen bomen, struiken, varens...zo hoog en zowat donker op zoek naar Glimwormen. Nou...gevonden hoor, maar geen Kiwi's.... enne in Australië ga ik dat echt niet doen !!!!
Weer wat vd bucketlist af !!! Zondag de 31e gaan we richting Christchurch. We willen de laatste dagen in de buurt van het strand staan. Ook omdat men goed weer aangeeft. De zomer is hier niet stabiel dit jaar en de Kiwi klagen veel. Maar ja, daar kan gelukkig niemand iets aan veranderen. We komen zo'n 30 km boven Christchurch uit op een camping in leithfield. De vakantie is afgelopen van de schoolgaande jeugd en het lijkt of de campings ook ineens leeg zijn. We lopen nog een stuk aan het strand en die ligt bezaaid met een soort kiezelstenen. Ook nog niet eerder gezien. Niet te lopen op blote voeten !! Maandag 1 februari rijden we nog naar de Akaora, een prachtig haven stadje in the Banks of Pennisula. Een gebied onder Christchurch,  met hoge ruige bergen tot aan zee. Ze hebben een terras achtige camping met uitzicht op de haven. Wat een mooie afsluiter in ons huisje op wielen. Morgen, 2 februari gaan we Hugo.... Inleveren en zullen nog 3 dagen in Christchurch verblijven. We hebben een hotel geboekt met zwembad. De stad wordt zeker verkent maar ook een beetje relaxen en alles laten indalen van wat we gezien hebben. Want dat is niet niets.
Eenmaal in Christchurch zoeken we eerst het hotel om onze bagage daar alvast af te geven. We treffen een soort studio met heel veel ruimte !!! Ja, als je uit een campervan komt en je heb een volledige keuken een woongemeente met tv en een badkamer en slaapkamer met tv, dan is dat wel even wennen !!
Nadat Hugo is ingeleverd lopen we door de stad terug. Jeetje en dan schrik je toch wel even wat hier gebeurt. Zo'n beetje de hele binnenstad is weg of zwaar beschadigd door de aardbeving in 2011. In september 2010 was de eerste schok en ruim 4500 schokken later...de een zwaarder als de ander kwam de schok van 22 februari. Het episch centrum lag in de buurt van Christchurch. Nu wordt er volop gebouwd. Ze proberen dmv slimme oplossingen BV de verkoop vanuit containers een modern jasje te geven aan de vele lege plekken vd stad. Het is eigenlijk 1 grote bouwput. De trieste aanblik van de Kathedraal is toch wel het hart van de ramp geweest. Deze wordt met een stalen constructie overeind gehouden en moet nog gerenoveerd worden. Er zijn veel mensen en bedrijven vertrokken en toch is er volop activiteiten om het tij te keren.
Respect voor wat ze aan het doen zijn. We gaan met de bus naar Lydellton, daar was de aardbeving het ergst. De haven daar is van groot belang en is weer volop in bedrijf. Van daaruit nemen we de Ferry naar Diamond Harbour. Tien minuten varen en op een schattig schiereiland een mooi uitzicht. Onderweg spreken we een ouder stel die in Christchurch wonen en zij vertellen veel over de laatste 5 jaar. Over de angst, elkaar helpen in nood en de weder opbouw. Voor hun waren het zware jaren en als je dat zo hoort begrijp je een beetje wat er gebeurd zou kunnen zijn......
Vrijdag 5 februari 2016.... Op de helft van ons avontuur, afscheid nemen van Nieuw Zeeland en op naar het volgende avontuur Australië !!! Thuis vieren ze carnaval, wij hadden vanmorgen van Anja en Theo het Zilkervolkslied..... Nou die gaan we komende week op onze tocht in the outback wel een keer zingen... Lieve mensen.....veel plezier en tot mailens maar weer !!!!

1. Wim en Bep.:
    5 februari 2016
    Bedankt weer voor jullie mooie reisverslag. Nu op naar het volgende avontuur: Australie! Ook een heel mooi land, maar toch weer anders dan NZ. We wensen jullie heel veel plezier. Gr. Wim en Bep.
  2. Judith Beelen:
    5 februari 2016
    De Kea's hebben niet de rubbers uit de auto gegeten?
  3. Afra van Ruiten:
    5 februari 2016
    Wat een mooi verslag weer. Ja en hier is het Carnaval los gebarsten. We hebben de seniorenmiddag overleefd :-). En dat na de overwinning van VVSB op Den Bosch en het daarmee plaatsen voor de halve finale KNVB beker. Jullie genieten en wij zijn vol van alles hier in Noordwijkerhout. Veel plezier en belevingsgenot in Australie
  4. Patriez:
    5 februari 2016
    Het leven hier gaat vooral over VVSB en Carnavakl. Morgen met de Pinksterrengirls de optocht lopen. Na uren naaien weer wat leuks gemaakt. We genieten van jullie verhalen. Fijne reis verder de foto's zien jullie wel via FB. Groetjes Huub en Patriez
  5. Marian:
    5 februari 2016
    Hartstikke leuk dat jullie het nog steeds naar de zin hebben. Nou heb ik van een betrouwbare bron gehoord Wil, dat jij tegenwoordig Adje Ventura genoemd wordt:-) Ergens in de Zulk dan. Hoe toepasselijk:-)
    Groetjes van Marian en veel fun in Australië:-)
  6. Lia Breedijk:
    6 februari 2016
    Wat een leuke verhalen weer. En ze worden steeds langer. Wat een belevenissen.
    Heel veel plezier in Australië en hopelijk met net zulke leuke verhalen als tot nu toe.
    Genietse !!!

Gr. Lia B.
  7. Bert en Bea:
    6 februari 2016
    Wij gaan naar de carnavalsoptocht in Portugal. Heel veel plezier in Australië. Kijk weer uit naar het volgende reisverslag.
  8. F.J.T.Ruigrok:
    8 februari 2016
    Leuk wat jullie allemaal zien en mee maken lees het graag.Hier is de grootste klap al achter de rug vanmiddag de risicovolle 55 plus middag en morgen de kroegentocht (dus nemen jullie er daar maar een paar op al is het alleen voor het gevoel) succes verder.
  9. Ellie van Haaster:
    9 februari 2016
    Lieve annemarie en wilfried, ik heb net pas al jullie verhalen gelezen tot nu toe maar wat hebben jullie het naar jullie zin zo te lezen. Jullie maken van alles mee en hebben ook nog Jaco en Derek bezocht. Hartstikke leuk hoor. Dick is bezig aan de kroegen tocht maar ik sluit straks pas aan in de duinpan. Groetjes van ons hier en nog veel plezier. Xx
  10. Nicole Lucas:
    10 februari 2016
    Wat leuk allemaal! Veel plezier nog! Groetjes
  11. Rachid zerrou:
    15 februari 2016
    leuk je reisverhalen te lezen, zo te zien hebben Julie de tijd van Julie leven! veel plezier met de rest van de reis.