van Ledge Point tot Augusta, West Australie

12 januari 2018 - Peaceful Bay, Australië

2B09D831-F111-46DB-9794-539B15986310B60679A9-B43A-4BEB-B38D-F8E307C27721FE232C2B-788A-41AC-A748-754FF79A17ED57A8711A-DAE2-4020-9898-4E9FC8C9D8439CBF7642-674C-4490-B922-2CDC2E5BF4E58264222E-41AB-4791-A344-E952C7D7A999618E34E8-2ED0-48C9-AEC0-0324DF50B085460DDCB7-AE65-4CD8-9B66-31AE4F4FAF3766FBAD16-B832-42D1-B493-B94E0C77195D5A5C1E70-72F0-4938-9B5F-B3390EED1256A4B0E06F-FB49-417A-8CEF-4DBF21A3A4121F8CBE9B-FE3B-4917-9226-5F5A3D1EFE018AC20868-12F2-49AF-9D82-6A8C85CF56A47F3FFC52-B2A1-4592-9776-BFF4C16D31C87B79FA81-A5FB-4C0A-A44D-F7AF52DC1B79F3F31C5E-B522-478A-8531-4DBC16BC7A25F3F31C5E-B522-478A-8531-4DBC16BC7A25C0661F15-0BCB-49A8-9C51-649C890A05AC92FB6E39-BE1D-453B-B58F-A127FA6BDDCB0F1C0628-C96F-4BC2-B974-F5D9F91C6C4526E1D1B2-3DB1-41E5-839C-A4B82F6398448D4BA0B7-2E93-4377-913E-D40E9EC474697F307973-78D0-42C3-8E84-E87EDB3E8AFB86931CE5-FE19-4E78-85C5-9C2637E4455E4FAFACDD-902F-487C-A8B6-46A7BC1FA4DFF5600E83-1E84-40A7-9598-36350D66510FWat hebben we een leuke reactie gehad !! Goed om te zien dat we gevolgd worden. Wederom een lap tekst maar je we maken ook veel kilometers !!

Op weg naar onze eerst overnachting Ledge Point. Onderweg de nodige boodschappen gedaan. De camper heeft van alles aan boord maar eten en drinken moeten toch ingeslagen worden. We hebben 40 liter water bij ons en  kunnen 40 liter diesel in jerrycans meenemen. Fijn die extra jerrycans voor de diesel, want in the outback kan het wel eens duren voor er een tankstation opdoemt. Toaster, waterkoker, potten en pannen en een heuse buitenkeuken met gasstel. Nou, kom maar op met die Bush ! De eerste stop zullen we 2 dagen blijven staan. Even acclimatiseren en wennen aan ons nieuwe huis voor ruim 4 weken. In Ledge Point staan we aan de kust. Het is er nog druk want het is nog tot begin februari zomervakantie hier. Naast de mega grote caravans wordt er ook nog gekampeerd met een tent. We koken vanavond aan de buitenkeuken. De keuken van de camping is niet leuk, het weer is prachtig en zitten tot 22.00 uur voor de camper, wat een zaligheid. De volgende dag gaan we op naar Namburg national park. Daar bevinden zich de Pinnacles. Weer zo n raar fenomeen van ontstane rotsen die onder de grond zijn gevormd en door water en wind zijn drooggelegd waardoor je door een soort maanlandschap wandelt en je afvraagt hoe dit in Gods hemelsnaam kan. Er is een wandeling van zo n 3km door het bloedhete landschap maar dat weerhoud ons niet om dit te avonturen. Later rijden we ook nog met de auto er door heen over een speciaal aangelegde route voor auto’s....ook dat is natuurlijk mogelijk. De Australiërs pakken dit geniaal aan, mooi en goed verzorgd... je betaald dar dan 12 dollar voor. Werkelijk top !!

We stoppen ook nog bij Dixi Bay, waar een vergezicht is met veel Banksia’s een prachtige boom maar die wij ook kennen als snijbloem. Er staan ook veel Grass trees en Eucalytus bomen. Wat een soorten zeg, daar gaat je bloemisten hart wel sneller van kloppen.

Van een de ranger bij de Pinnaclas hadden we gehoord dat we zeker even naar Hangover Bay moesten gaan. Het bleek een natuurgebied met prachtige strand opgang te zijn waar je zo het strand op kon met je auto. Daar natuurlijk gebruik van gemaakt en heerlijk geluncht genuttigd. Wat een felle zon en zo’n strand uit een reisgids alleen de palmbomen ontbraken nog. We rijden die middag via een andere weg terug en komen ook al op “onsealed Roads”( niet geasfalteerde wegen) we komen grote zoutmeren tegen die gevormd worden naarmate de meren met water opdrogen. Na fikse regenbuien zijn de meren gevuld, maar zo snel als het warm wordt en dat wordt het hier snel drogen de meren op en door de mineralen wordt er een zoutmeer gevormd. Wat een oppervlaktes en super fel licht bij zonneschijn !!

De volgende dag gaan we op weg naar Moora, langzamerhand komen we in the outback, kleine plaatsjes met een General Store....waar van alles te koop is om te overleven. De dorpjes zijn eigenlijk allemaal hetzelfde van opzet, een kleuterschool, basisschool, kleine medicezorg, politie, benzinepomp in de meeste gevallen en een dorpshuis !! Het lijkt dan toch wel op de Zilk, haha...

We rijden een deel van de Wheatroute, honderden kilometers van graan en tarwe. Er loopt een spoorlijn door dit gebied om het graan te vervoeren. Regelmatig passeren we de spoorlijn maar nooit zien we een trein. S Nachts 1x gehoord en we dachten dat ie door de camper reed.

We Komen tot Koorda, een kleine dorpscamping, niemand aanwezig en al snel kregen we door dat we er konden gaan staan...of we een envelop in wilde vullen en daarin 26 aus dollars wilde doen. Een nacht eigenaar van een camping met een schattige keuken. Ook weer zoiets, lachen toch !

s Morgens weer op Tour, door dit prachtige gebied, auto s kom je zelden tegen. Deze dagen schatten we in zo’n 30stuks per dag en je rijdt snel 400 km!

We zien veel vogels en stoppen wederom regelmatig onderweg naar Wave Rock. In Beverly staan we op een kneuterige camping midden in het dorp. We zijn er best vroeg die middag zodat we wat kunnen lezen en genieten van het zonnetje. Het is een klein dorpje met een allerliefst centrum. Mooi onderhouden pandjes. Bij de makelaar staat echt wel wat te koop en de prijzen liegen er niet om van de huizen.

We gaan de volgende dag op weg en komen vroeg aan bij Heyden, bij Wave Rock. Een toeristische plek waar de rots goed bezocht wordt. Het is weer zo n fenomeen dat in miljarden jaren gevormd is en door wind en water bloot gelegd is. We kunnen ernaast op de camping terecht en wij ondernemen een wandeling door het gebied. Waanzinnig !! Als je boven op de rots staat zien je de omgeving tot kilometers ver weg. Tijdens de wandeling komen we ook nog de Hippo’s tegen, een rots in de vorm van een nijlpaard. Na 2 uur ronddolen strijken we neer bij het zwembad van de camping. We moeten natuurlijk ook nog even werken aan de teint.

We rijden terug naar de kust en komen aan in Bunbury. Hier blijven we 2 dagen omdat we nog het een en ander willen bezoeken aan de kust tot onder Perth. We rijden naar Mandurah en komen door verschillende national parken. Iedere keer is het uitzicht weer anders. Mandurah is een aardig grote stad met een grote Bay, die dolfijn Bay genoemd wordt. Hier schijnen de dolfijnen gewoon rond te zwemmen en ja hoor we zien er een aantal. De stad is prachtig aangelegd en er is volop nieuw bouw. Na een heerlijke fish en chips rijden we via een andere weg terug. Wederom weer heerlijk s middags genoten van het zwembad. Het laatste stukje van de west kust is dan aan de beurt. Onderweg is het best wel druk, veel mensen uit Perth bivakkeren hier voor de vakantie. Voor het eerst moeten we een paar campings af voor een plekje.

In Busselton bezoeken we de Busselton Jetty, een steiger in zee van 1841 meter. Aangelegd in 1871.... voor de hout winning. Aan het eind lagen de schepen te wachten op het hout. Eerst vervoerd met paard en wagen later is er een spoor voor een trein aangelegd. Je kunt nu te voet of met de trein de meters afleggen, wij doen dat te voet. Als je daar loopt denk je hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen en wat een uitzicht over zee en naar het land. Rijk aan vogels die een plekje rond en op de steiger vinden. Het is net als de pier in Scheveningen alleen zowat 2 km. Echt tof !

Het informatiecentrum was overigens ook weer zo goed !

Na Busselton rijden we door naar Margret River, onderweg veel wijngaarden en gaan ook wijn proeven en kopen natuurlijk. Uiteindelijk komen we die dag tot Augusta. In het zuidwesten van Australie.

Het is wel weer een hoop tekst, maar ja dan schrijf je nog niet eens alles.

Veel leesplezier maar weer en op naar volgende week !!

1. Afra van Ruiten:
    12 januari 2018
    Blijven schrijven Annemarie, zo reizen we een beetje met jullie mee!
  2. Bert en Bea:
    12 januari 2018
    Mooie camper hebben jullie!
    Wat een belevenissen weer.
    Geniet van de trip.
  3. Bas:
    12 januari 2018
    super mooi trip luitjes, met veel plezier jullie verhaal gelezen.
    en wat een belachelijk mooie foto's.
    ik kijk uit naar jullie volgende verhaal
  4. Wilma:
    12 januari 2018
    Leuk om zo mee te genieten 😚
  5. Marian:
    12 januari 2018
    Mooie foto`s Wil en Marie en zo heerlijk tropisch:-) Weer veel plezier.
  6. Wim en Bep in Nieuw Zeeland.:
    12 januari 2018
    Wat een prachtig verslag! In onze atlas van Australie gevolgd hoe jullie rijden. En weer waanzinnige foto's. We genieten ervan. Tot de volgende keer. Groetjes uit de Zilk.
  7. Carla Hoejenbos-geertsen:
    13 januari 2018
    Weer met veelplezier meegelezen. Je kan altijd nog de journalistiek in.
    Veel plezier en tot het volgende reisverslag.
  8. Ans:
    14 januari 2018
    Leuk hoor, zoo’n reisverslag!
    Moet er morgen even de Bosatlas bij halen!!😃😃
  9. Margareth:
    15 januari 2018
    Geweldig om te lezen. veel plezier.
  10. F.J.T.Ruigrok:
    16 januari 2018
    Leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben geweldig.
  11. Lia Breedijk:
    16 januari 2018
    heerlijk om te lezen en ik geniet mee.
  12. Elise Schrama:
    Hoi Annemarie en Willfried,
    Het ziet er weer fantastisch uit !
    En het Australische LICHT spat van de foto's af onze huiskamers in !!
    Wederom een belevenis , en een aaneenschakeling van ervaringen en gebeurtenissen.
    Blijf genieten zo samen op pad !
    Liefs en groetjes van Frank (nu even een weekje op de skies in Oostenrijk)
    en Elise xx
  13. Crona: