Vanaf Adelaide tot Blue Mountains

24 februari 2016 - Blue Mountains, Australië

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Vanaf Adelaide tot Blue Mountains

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben en tevreden wakker geworden over de laatste ongelofelijke mooie, fantastische week, beginnen we aan een nieuw avontuur. Eigenlijk onze laatste van deze reis..... Vandaag gaan we de campervan ophalen en kijken of het net zo'n goede vriend als Hugo uit Nieuw Zeeland wordt.
Wij zijn echt wel camper mensen....hebben niet zoveel ruimte nodig maar wel vrijheid !
Na het matige ontbijt in het hotel, viel een beetje tegen, gaan we op pad. Er is een bus voor het hotel en binnen 10 minuten zijn we op weg. De chauffeur is zo enthousiast dat hij ons beloofd zo dicht mogelijk af te zetten...nou ok...maar lopen is niet erg hoor, zeggen we nog !! Nou, een uur later en wat gelopen te hebben zijn we er eindelijk...dat had veel sneller gekund, hahaha. Ach, de man bedoelde het goed.
We treffen een heerlijke campervan aan met alles erop en eraan. Luxer als in Nieuw Zeeland. Na de campervan in ontvangst te hebben genomen rijden we terug naar het hotel en halen de bagage op. Te warm om alles mee te nemen. We kiezen ervoor om aan de kust vlak voor Adelaide 2 nachten te gaan staan, in Henley. Even bijtanken en wennen aan "Apollo".
We vinden een heerlijke camping met alles erop en eraan, zwembad, strand, prachtige plekken en voorzieningen. Het zonnetje schijnt volop en het is al snel rondom de 30 gr. We staan bij een kraan en de vogels komen erop af en aan drinken, allerlei soorten....genieten !! Lekker languit op een matras, lezen, schrijven en dommelen af en toe even weg. De dag is zo weer om... Zondag 14 februari, langzaam op gang komen en een heerlijke strandwandeling maken. We lopen zo'n 7 km aan het strand. We komen onze eerste Pelikaan tegen. Die zit heerlijk op een lantaarnpaal, wat een vogel zeg...groot en mooi. Weer zo'n momentje waarvan je denkt, knijp me is in de arm. Hier is natuur zo dicht bij je. Op de camping pakken we weer heerlijk het ritueel op van gisteren. 's Avonds eten we in de keuken, deze is zeer modern en groot. We hebben een Skype moment met Anne en ons Prinsenpaar de Duinknijnen. Het was tijdens de carnaval voor hun te druk en wij zaten op onmogelijke plaatsen om te skypen. Zij hebben gelukkig ook een mooie tijd achter de rug !! Maandag 15 februari rijden we richting Victor Harbour. Een plaats ten zuiden van Adelaide...de route ligt net als altijd niet vast. Er is zoveel te zien en er moeten keuzes gemaakt worden. Victor Harbour is een allerliefst havenstadje met veel toerisme. Er is ook gelegenheid om Pinguïns en zeehonden te zien, maar dat hebben we allemaal gehad...er is meer. We shoppen onze boodschappen en vinden eindelijk een goede wegenkaart !! Via Port Elliot en het Lake Alexandrina, waar veel vogels voor komen gaan we richting Kingston SE. In Het gebied van Alexandrina spreken we nog een man die over het waterbeheer gaat. Altijd leuk om gepassioneerde mensen te ontmoeten. Hij geeft nog een paar stop tips en zodoende hebben we nog een aantal prachtige uitzichten. We rijden door het Younghusband Pennisula, langs de Prinses Highway. Dit natuurgebied is 100 km lang. Een duinachtig gebied met woeste boompartijen en kale vlaktes. Maar zoooo mooi...je komt er haast niemand tegen !! We hebben onderweg ook af en toe een bui regen. Dat fleurt de boel wel op en het is hard nodig. De bevolking wordt er althans heel gelukkig van.
Dinsdag 16 februari vertrekken we vanuit  Kingston richting Melbourne. We proberen vandaag tot de Great Ocean Road te komen. Dit moet ook het neusje van de zalm zijn. Het is in ieder geval een trekpleister in Australie. We ontbijten bij Beachport een stadje aan zee. Onderweg vliegt er een Valk vlak voor de auto langs met een hagedisachtige in zijn bek.....FOTO !! Helaas niet... staat wel op de bucketlist !!
We gaan van Portland naar Bridgewater. Daar stoppen we op een klif met een versteend bos... Onbegrijpelijk. De klif is zeker 500 meter hoog en er stond vroeger een bos op, maar door wind zand en gesteente zijn de bomen daardoor in gepakt. Je ziet nu alleen maar stompjes staan tot een meter hoog waar vroeger bomen stonden...heel bizar. Het water beukt tegen de klif met zware klappen dat je constant bonken hoort. Het is helder blauw en grote witte schuimkoppen. Het is een raar tafereel bij elkaar.
In Millesand treffen we een oude vulkaan die vol staat met water. In de zomer is het water blauw en in de winter wordt het water grijs. De natuur blijft een raadsel af en toe. Er zijn al heel wat studies hierover geweest en men weet niet wat de oorzaak is. Je kan helemaal rond de vulkaan rijden en op de hellingen is het stadje gebouwd. In port Fairly  vinden we een prima plek voor de nacht. Morgen de Great Ocean Road.
Woensdag 17 februari, ontbijten en een envelop geopend. Frank had een boodschap en een verzoek. 23 jaar geleden was hij met Elise in Australie, in Eden...aan de west kust en is toen de sleutel vergeten af te geven in hotel Austalasia. Haha... We komen er in de buurt en gaan er wel even langs !!!
We rijden om 9.15 uur de camping af richting de Great Ocean Road naar Melbourne.
Het heeft geregend en het is rond de 20 gr. Niet erg voor de reis en de zon laat zich toch wel zien. Via Warnambol, waar veel houtkap is en kunstmatig aangelegde bossen, rijden de trucks met "stammies " af en aan. De weg is prachtig heuvelachtig en veranderd langzaam in dorre vlaktes met vee maar ook veel landbouw. Tarwe en aardappelen spannen de kroon. In de bay of Islands zien we de limestone rotsen. Hier komen ook de 12 apostelen ook voor. Het zijn er nu nog maar negen, deze rotsen staan los voor de kust in de woeste branding. In de loop van de tijd zijn er al 3 ingestort. De verwachting is dat er nog wel meer gaan in de toekomst. Het geeft nu in ieder geval een waanzinnig uitzicht. Zo stoppen we op deze route zeker 6 x en maken korte wandelingetjes in de duinen om de limestone rotsen te zien.
In Apollo bay eten we vis en chips, heerlijke verse vis en eigen gemaakte frieten, jammie !! De Great Ocean Road rijdt niet snel maar dat hoeft ook niet. Je kronkelt door het landschap, stijgt en daalt en een deel gaat ook nog door een regenwoud. Jeetje wat wil je nog meer.
Het ruikt naar Eucalyptus waarvan er vele soorten bomen staan. Allerlei variëteiten. Met prachtige stammen. Door bosbranden in het verleden zijn hele stukken bos gevuld met bomen die zwarte stammen hebben. Eucalyptus overleefd vrijwel altijd een bosbrand. Het duurt dan wel enige jaren voordat ze weer in het blad zitten. Dan krijg je wel van die spookbossen met kale bomen. De aboriginals deden vroeger in wintertijd bossen bewust laten branden. Zo beheerde zijn het groen om de vegetatie in stand te houden en de grond vruchtbaar. Ook komen hier weer Ferntrees voor, in alle soorten en maten. Net als in Nieuw Zeeland is de natuur een lust voor het oog. Doordat het dit jaar meer regent is de natuur ook groener. Toch zie je dat sommige bomen ook al veranderen inde herfstkleuren want die komt er voor de Aussies wel aan.
Er is dus niets teveel gezegd over de pracht en afwisseling van de Great Ocean Road. We eindigen deze dag in Geelong. Toch nog maar even een was doen, dat moet toch ook gebeuren.donderdag 18 februari vertrekken we naar Melbourne. Het is maar 130 km. We zoeken een camping zo dicht mogelijk in de stad. Gelukkig is er nog een plekje want het is toch wel druk. Het openbaar vervoer stopt voor de deur. En zo staan we rond het middag uur midden in de stad. We bezoeken de St. Patrick Catherdral, nemen de toeristische tram waar je in en uit kan stappen waar je maar wilt. We bezoeken de Victoria markthallen, waar we in een geweldige kroeg een biertje drinken op een boven terras met uitzicht op de markt. De tram gaat langs de haven en tot slot lopen we de winkelstraat in. Bij Sealife, een aquarium met alle voorkomende vissen uit de regio lopen we even naar het toilet en staan we bij de uitgang en zien nog even de Geeloog Pinguïns..... Je komt die gasten ook overal tegen !!
We eten in een buurt, de Brunswickstreet, waar allerlei internationale keukens aanwezig zijn. Overal verschillende restaurantjes uit de hele wereld. Je kan niet veel buiten zitten, maar dat willen we wel en vinden een Italiaan met uitstekende pizza s. Hiermee sluiten we ons bezoek af in Melbourne, ondanks de vele parken in de stad gaan we toch weer graag naar het platteland.
Vrijdag 19 februari vervolgens we onze reis langs de kust op wat naar de Blue Mountains. Dat is zeker wel 2 dagen rijden maar we hebben geen haast. We gaan via Ede...om de sleutel van Frank en Elise terug te brengen. We rijden eerst naar Sale om een boekje van oud De Zilk af te geven bij de familie van Berkel. Onderweg vervolgt het landschap van landbouw en veeteelt. We stoppen regel matig om van de uitzichten te en wat te gebruiken. In Sale treffen we Emmie, de vrouw des huizes is thuis maar staat op het punt van vertrek. We maken een gezellige babbel en geven het boekje van Lydia en nemen afscheid. We gaan door voor de volgende boodschap en op weg naar het plaatsje Eden. Onderweg komen we langs Lake Enterance, een meer,rivier dat in verbinding met zee staat. Prachtig water met veel vogels en heel veel zwarte zwanen.
De mensen maken hier vopl gebruik van de watersport en er liggen ook een aantal kotters. We stoppen in de plaats. Orbost, er is een kleine campingaanbod een parkachtige omgeving. We genieten nog een uurtje van de zo'n voordat ie ondergaat. We rijden deze dagen veel maar het land is ook zo groot en onderweg is het echt genieten. Zaterdag 20 februari rijden we naar Eden. Met de vergeten sleutel en het adres op stap. Ons eindelijke doel is Canberra...de hoofdstad van dit gigantische land.
We rijden eerst door het Coopracambra national park. Een park van 160 km regenwoud...van de Zilk naar Anne in Eindhoven...een groot deel van Nederland paar erin !! Ze kunnen beter neerzetten wanneer het geen nationaal park is.....
Weinig plaatsen en voorzieningen maar wel de grens met Nieuw South Wales.
Eden is een mooi havenstadje aan de oostkust. Ziet er erg gezellig uit en dis op zoek naar het hotel....snel gevonden.....maarre.....GESLOTEN !! Totaal verwaarloost, midden in het centrum. Een paar foto s gemaakt voor de herinnering en de sleutel gaat natuurlijk mee terug. We eten in de haven nog een heerlijk visje.
Na de middag rijden we naar Canberra. Het landschap veranderd in heuvelachtig terrein met veel groen en veeteelt. Het is net tropisch Oostenrijk.wat mooi !!
Canberra is begin vorige eeuw pas hoofdstad geworden. Het is ontworpen door een Amerikaanse architect en dus groots opgezet. Nogal gepland....er is geen historie en er straalt geen warmte uit. Het ligt aan een rivier en dat maakt het nog iets mooier, maar voor de rest trekt deze stad ons niet. Op weg naar de Blue Mountains hebben we de stad in ieder geval gezien. Morgen gaan we door naar dit mooie gebied. Voor nu is dit verhaal weer rond. Veel leesplezier en wat leuk om de reactie s te lezen. Het is iedere keer weer een hele kluif, maar uiteindelijk weten we in ieder geval waar we geweest zijn .... Tot mailens !!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elise Schrama:
    24 februari 2016
    Bedankt voor weer zo'n mooi reis verslag, dit keer met veel plaatsen waar wij ook zijn geweest, heerlijk om te lezen .Geniet er nog maar van ,want het gaat allemaal zo snel.
    Neem die sleutel maar weer mee naar huis,dan is die mooi twee keer de aarde rond gevlogen, een mooi collectors item . groeten van Elise en Frank
  2. Carla Hoejenbos-geertsen:
    25 februari 2016
    Wow, weer zo'n heerlijk uitgebreid reisverslag. Helaas komt er langzamerhand een einde aan deze bijzondere, onvergetelijke reis.Jullie moeten maar snel een reisboek uitgeven, kunnen we nog eens rustig alles na lezen. Fijne laatste week!!
  3. Wim en Bep.:
    25 februari 2016
    Bedankt weer voor het mooie reisverslag. We hebben even de kaart erbij gepakt om te zien hoe jullie gereden zijn. Veel plekken waar wij ook geweest zijn. Onwijs mooi allemaal. Geniet er nog maar lekker van de laatste week. Gr. Wim en Bep.
  4. Afra van Ruiten:
    25 februari 2016
    Wat een belevenis !!!!!!! En geweldig, een sleutel van 23 jaar geleden.
    Geniet van de laatste week!
  5. Yvon:
    25 februari 2016
    Leuk weer om te lezen Marie. Ik zit altijd gelijk in het verhaal. Net of ik er ook een beetje bij ben. Wat vliegt de tijd zeg. Zitten jullie alweer in de laatste week. Nou Geniet nog maar even lekker..... maar dat hoef ik jullie niet te vertellen. Groetjes, Yvon.
  6. Marjan en John:
    25 februari 2016
    Van de week hadden John en ik het erover hoe snel de tijd gaat. Het lijkt wel of jullie vorige week zijn weggegaan ipv bijna 2 maanden geleden! Maar wat hebben jullie al veel beleefd en prachtige dingen gezien en genoten en vooral nog steeds aan het genieten. Ga vooral nog ff zo door, nog maar ff en jullie zijn terug. Groetjes John en Marjan x
  7. Bert en Bea:
    25 februari 2016
    Het schrijven gaat je steeds beter af. Leuk om het te lezen,zo reizen wij ook
    een beetje mee.
    Groetjes vanuit een koud Noordwijk
  8. Ellie van Haaster:
    28 februari 2016
    Ha ha wij zijn in Kaapstad geweest en daar heb je ook de 12 apostelen maar ik zie het er niet aan af hoor. mooi verhaal weer. veel plezier nog het laatste stukje.
  9. Lia Akerboom:
    2 maart 2016
    Het blijft leuk om te lezen. Geweldig. Geniet nog even van de laatste lootjes. Wat is dat verschrikkelijk snel voorbij gegaan. Voor jullie waarschijnlijk nog sneller. Ga al vast maar sparen voor de volgende reis. Volgens mij smaakt dit naar meer.