Week 2 Nieuw Zeeland

20 januari 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

imageimageimageimageimageimage

Het is alweer een week geleden dat we een reisverslag hebben geschreven....nou hier is nummer 3!!! Je heb genoeg tijd maar toch gaat ie stiekem hard. We genieten volop en zien erg veel. Iedere dag schrijf ik gewoon in mijn  note book onze belevenissen.
De temperatuur is prima, maar de regen komt zo nu en dan volop naar beneden. Dat mag de pret niet drukken, maar daardoor maken we minder wandelingen. Als we woensdag de 13e Wai O Tapu verlaten gaan we richting Hastings en Napier. Een weg van 120 km door ruige natuur en haast geen bewoners.....alleen koeien en schapen. We komen haast geen auto s tegen en genieten volop. Het wordt alleen nog even spannend....jemoetwelgenoegbezinebijjehebben !!! We komen er wel maar had niet veel langer moeten duren....Leer momentje in the outback !!
In Hastings en omgeving komen we erachter waarom er zoveel koeien op een klein stukje land staan. Dat is zo gek, ze zetten grote kuddes koeien op een klein stukje land, laten ze daar BV een week staan en dan zetten ze ze door naar het volgende veld. De koeien bemesten dan het land en als het kort gegrazen is  zorgt de bemesting voor een sneller herstel !! Volgens een boer ter plekke.....daarmee was dat raadsel opgelost, haha....
De steden op het Noordereiland vinden we wel wat tegenvallen. Er is zowat geen cultuur en weinig gezelligheid. Het begint met supermarkten, garages, industrie Ed en dan komen er wat lokale stores en erg veel 2e hands zaken. In iedere stad zit het Leger des Heils met een store ( 2e kans !! )
Op de camping treffen we s avonds een Franse schapenscheerder. Het seizoen loopt hier af en over een aantal weken gaat hij terug naar la douche France om daar de schapen hun jas uit te trekken. Mooie verhalen !!
Van Napier rijden we naar de Tasmanszee aan de westkant vh eiland, naar het plaatsje Clive.Het wordt een prachtige dag. Vroeg in de middag bereiken we zee en vinden een heerlijke plek op het strand. Je rijdt gewoon je auto het strand op en zoekt een plek. Heerlijk lezen, lunchen en een relax moment. Er liggen heel veel takken en bomen op ieder strand. Deze worden door de rivieren meegenomen de zee in en spoelen vervolgens ook weer aan. Er was hier bewaakt zwemmen. Natuurlijk een goed uitziende jonge God die met z'n auto en aanhanger het strand oprijdt en vervolgens via de trap op z'n troon gaat zitten......Aan het eind vd middag rijden we zo de camping op die naast het strand ligt. We treffen s avonds een jonge rondreizende Italiaan uit Bolzano aan. Hoe leuk, ook een geliefde plaats van onze reisdoelen de laatste jaren.
Donderdag 14 januari vertrekken naar Foxton... Daar gaan we de Nederlandse molen bezoeken op aanraden van Ria Beelen. Deze is daar neergezet door familie en de Nederlandse bevolking. Een heuse trekpleister. We moeten ook wel zeggen dat het een heel raar gezicht is als daar ineens een windmolen in het landschap verreist. In de molen is er informatie over hoe ons land bemalen wordt en te zien hoe deze molen het graan maalt. Ze verkopen ook Nederlandse producten en dus kopen we voor Sandra en Jaco van Hensbergen speculaas, drop ed.
We vervolgen onze reis richting Wellington. We willen deze stad bezoeken en trekken daar 2 dagen voor uit. Maandag gaan we over naar het Zuidereiland, dus tijd genoeg. We vinden midden in de Bush een camping. Een zogenaamde DOC. Erg basic maar prachtig verschuilt in het groen en deze heeft zelfs een warme douche en een keukengelegenheid met bbq. Er staat haast niemand en je moet in een envelop je gegevens doen met 20 NZD ( 12 eurie ) en het hek sluiten. Maar voordat we ons hier plaatsen maken we nog een wandeling over de ruige keien kustweg naar een zeehondenkolonie. Een prachtige wandeling met wel heel veel wind en .....de zeehonden waren net als wij op vakantie. Toch een prachtige onderneming.
Bij het terugkomen op onze verblijfplaats waren er ruim 30 mensen die een plekje veroverd hadden.
De volgende dag op weg naar Wellington. Een bezoek aan het museum Te Papa. Het museum vd Nieuw Zeelanders over natuur, cultuur....Maori. Zeker de moeite waard.
Vervolgens lopen we de stad in, naar de Cable cars. Deze is op de bucketlijst van Anne en Sophie gezet en geeft een uitzicht over de stad en de havens.
In de haven vinden we nog een plek om een maaltje te eten en hiermee sluiten we Wellington af. Naar ons idee is het leuker dan Auckland. Zondag maken we de keus om nog een Tour te maken in de buurt. Deze dag was  zonovergoten, dus nemen we het er weer heerlijk van en relaxen aan het Lake Wairarapa. We besluiten om de camping die op 20 km van Wellington zit nog een avond aan te doen. Maandag staan we om 6.00 uur op en moeten voor 8.00 uur ingecheckt zijn. Via internet lukt het niet maar in de haven is het zo gepiept. Om 9 uur varen we de haven uit om vervolgens en adembenemend vaartochtje van 3 uur te maken. Het heeft veel weg vd fjorden in Noorwegen. In Picton aangekomen gaan we richting Havelock. Je rijdt langs de baaien met prachtige uitzichten. We stoppen een aantal keer en lopen naar hogere uitzichtpunten.
Om 18.00 uur hebben we een afspraak bij Sandra en Jaco van Hensbergen. Ze wonen en werken op een vinyard achter Blenheim....vlakbij Seddon. Wat een prachtige stek. Rondom de druivenranken wonen ze in een heerlijk huis. We nemen niet alleen de gekochte Nederlandse producten mee maar ook regen......dat vonden ze niet erg want dat was heeeel welkom. Daardoor hebben we binnen gegeten, gekletst en heerlijk hun wijn gedronken !! Tot slot nog een potje klaverjas gedaan....zijn ze dol op !!!
Wat een heerlijk stel mensen, bedankt voor jullie gezelligheid !!
Onze verkenning op het Zuidereiland gaat door. Er zullen nog vele km gereden worden.
Wat een verhaal zeg en dan moeten we nog even. Leuk al de reacties van jullie.....en natuurlijk iedere dag weer de envelop die geopend wordt, tot mailens !!!

1. Yvon:
    20 januari 2016
    Hee Marie en Wil.Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Ben ik ook een beetje op vakantie. Geniet maar lekker lieve mensen.Dikke zoen vanuit nwh.
  2. Judith Beelen:
    20 januari 2016
    Wellington is zeker leuker als Auckland!! Leuk dat jullie good old Foxton hebben bezocht!! Geniet van het mooie Zuidereiland!
  3. Margareth:
    20 januari 2016
    Heerlijk om jullie verhaal te lezen, geniet er van
  4. Lia Breedijk:
    Hoi reizigers,
    Wat is het toch leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Wij kennen deze landen helemaal niet, dus des te leuker om op deze manier
    deze plekken te leren kennen.Wij genieten hiervan en jullie van jullie reis.
    Blijf genieten en houdt ons op de hoogte. LEUK !
    Liefs Lia B.
  5. Wim en Bep.:
    21 januari 2016
    Haha, dat van de benzine herkennen wij. Hadden we eindelijk een benzinepomp, was er geen benzine! Dus elke ochtend zorgen dat je tank vol is. Leuk dat jullie bij Jaco en Sandra geweest zijn.
    En nu ...het Zuider eiland. Ben benieuwd hoe jullie dat vinden. Wij vonden het mooier dan het Noorder eiland. Geniet ervan. Gr. Wim en Bep en tot het volgende verslag.
  6. Bert en Bea:
    21 januari 2016
    Nou zo te lezen vervelen jullie je niet. Prachtige verhalen en leuke ontmoetingen.
    Blijven genieten.
    Groetjes uit een koud Noordwijk
  7. Afra van Ruiten:
    21 januari 2016
    Lekker hoor, aan de andere kant van de aardbol gewoon met Nederlanders een potje klaverjassen. Heerlijk, genieten maar!
  8. Jose de Waal:
    22 januari 2016
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het goed maken ver weg van huis! Geniet en blijf deze heerlijke verhalen schrijven, zodat wij er hier een beetje van mee kunnen genieten!
  9. Elise Schrama:
    22 januari 2016
    Zo te lezen gaat het reizigersleven hebben jullie goed af !
    wat een leuke ervaringen allemaal.
    Besef daarbij wat een lekkere temperatuur jullie hebben.
    Bij ons is het onder nul , wel met een lekker zonnetje.
    Goede reis verder.
  10. John en Annemieke:
    23 januari 2016
    He Wilfried en Annemarie! Jullie vermaken je goed zo te lezen.Leuk! Wij gaan zo de Duinpan inrichten voor een gezellige feestavond! Veel plezier!
  11. Maria van Herk:
    24 januari 2016
    Oh, wat een mooie foto's bij het verhaal.
    Je zou het aangespoelde "paardenhoofd "zo mee nemen in je rugzak!
    Lieve groet van Kees en Maria.
  12. Agaath:
    24 januari 2016
    hoi Annemarie en Wilfried.
    wat een mooie trip hebben jullie weer gemaakt.
    en mooie foto-s ik maak ook jullie reis zo
    ook een beetje mee.gr.tot de volgende mail.
  13. Conny:
    24 januari 2016
    Heerlijk dit zo te lezen, alsof ik even over jullie schouder mee kan kijken! Jullie krijgen extra de groetjes van Therese (prinses Keiebeijters ons jaar). Ze miste jullie gisterenavond op de feestavond in de De Zilk... ik zat natuurlijk weer op 35+ bij VdG hahahaha! Ik heb haar nogmaals op jouw link gewezen en ze zou het (nog eens) gaan proberen.
    Geniet er lekker van, want tijd vliegt als je het zoooo naar je zin hebt! En tot het volgende verslag X
  14. Mo:
    25 januari 2016
    Weer een mooi reisverslag van jullie gelezen. Fijn dat jullie zo genieten! Lieve groetjes van ons xx
  15. Marco Segaar:
    Leuk om jullie zo te volgen! Geniet ervan! Grt.marco en ria Segaar
  16. Ivonne Hilgers:
    25 januari 2016
    lekker genieten schatten....ennnne jullie worden best gemist binnen de carnaval XXX
  17. Yvonne Betting:
    21 februari 2016
    Hoi Annemarie en Wilfried,

Leuke verhalen hier!
    en inderdaad welkome afleiding, want ziek op de bank, bedankt voor de tip Annemarie!
    Ik mis natuurlijk wel een foto van die jonge baywatch-god!!! ;)
    x
    Yvonne