Australie, Rock the water Tour

imageimageimageimage

imageimage

imageimageimageimageimageimageimageimage

Australie the outback Tour

Na een prima vlucht van Christchurch naar Sydney vinden we onze weg naar de geplande overnachting in Sydney. Morgenvroeg moeten we weer terug naar de luchthaven want we gaan direct door naar Alice Springs. Zondag 7 februari vertrekken met een georganiseerde Tour naarAdelaide, met de naam Rock the Water...Volgens de beschrijving wordt het ook echt outback, want we zullen ook onder de sterrenhemel slapen...nou kom maar op !!
We verblijven nog 1 nacht in Alice Springs. Een plaats midden in de "woestijn " wat het eigenlijk niet is maar er normaal zo niet uit ziet. Want tijdens de vlucht konden we zien hoe mooi alles gekleurd was. Het heeft nm de laatste maand in deze streek aardig geregend. Zelfs de salt lakes gaven hierdoor verschillende kleuren aan. Door invloed van verschillende windstromen was er vanuit het noorden veel regen gevallen en in jaren was het gebied niet zo groen !! Er kwamen ook verschillende planten weer te voorschrijf waarvan ze dachten dat deze niet meer aanwezig waren
In Alice Spring ligt de oprichting van Flying Doctors. Hier werd ook het eerste hospitaal gebouwd van het centrum van Australie. Er wonen hier ook veel Aboriginals.
Zondagmorgen om 6.30 uur staat de bus voor het motel....met aanhanger met eten, drinken, slaapspullen en ruimte voor bagage. Wij zijn de eerste die opgehaald worden en gaan dan de andere 6 passagiers ophalen. Allemaal jongelui...in ieder geval zeker 20 jaar jonger.
Nou kom maar op... We gaan op stap en rijden richting Kings Canyon.
Eerst stoppen we op een Camel farm  met gelegenheid tot een ritje. Emoe's, Kangaroo's en een Dingo worden hier ook gehouden. We rijden vandaag 500 km. Wegen als een rechte streep. Na 2 uur rijden her laatste benzine station voor lange tijd. Als we afslaan richting Kings Canyon, moeten we nog 300 km. Halverwege komen we een groep wilde paarden tegen...onze chauffeur/ kok / gids zei dat ie er nog nooit zoveel bij elkaar heeft gezien. We komen op een campingground genaamd Kings Creek Station, in het gebied Wattara. Het is warm, rond de 40 gr. Er is een open gebouw  met een soort keukenblok. Je moet wel zelf kookspullen bij je hebben. Er staan wel een koelkast en een vriezer. Wel handig in deze hitte. Geslapen wordt er onder de sterrenhemel, in een Swag...een soort canvas slaapzak met matras erin. Spannend !!
Na een heerlijke lunch gaan we een naar een andere campingground voor een verfrissende duik in het zwembad en een paar uur relaxen. Daarna is het tijd voor een kleine track in het hart van Kings Canyon. Ruim 2 uur lopen we door de kloof van dit geweldige gebergte. Gelukkig heeft iedereen wel iets bij zich als bescherming voor de vele vliegen. Met een netje over je pet/ hoed gaat het een stuk beter. De nodige liters water worden onderweg ook weg geklotst. Onder indruk keren we terug naar de overnachtingsplek en maken met elkaar een diner. Tijd om de Swag op te zoeken en rondom het kampvuur een plek te zoeken voor de nacht. Dingo's worden ook waargenomen.....lopen gewoon langs je heen !!! Over de rest nog maar niet gesproken.... Weinig geslapen, allemaal spannend vooral veel sterren gezien.
De volgende ochtend wanneer iedereen in De Zilk nog een polonaise aan het lopen is....gaat bij ons de wekker. Het is 4.00 uur.....dat stond niet in de beschrijving van deze Tour en dat wordt de komende dagen een normaal tijdstip om op te staan.
Nou ja anders hadden we deze week toch niet veel geslapen !!!
Met een half uur rijden naar de Canyon zijn we met schemer bij de rotsen en beginnen we aan de beklimming. Mooi op tijd zijn we voor de zonsopgang. Dat wordt en er nog wel een aantal deze week. Het is goed lopen in de vroege ochtend. Sommige track worden ook gesloten vanwege de hitte. Dat worden lange dagen. Veel lopen, zien en meemaken. Wat een prachtig gezicht met de kleuren op de rotsen. We lopen door naar de andere kant en zakken dan verder af in de kloof. Daar komen we op een plek die het Hof van Eden genoemd wordt ....door de beschutting en de regen die er valt is er een bron en groeien en bloeien daar tropische bomen en planten....in een soort woestijn. Daar openen we de envelop vd dag en komt er een bericht vh Prinsenpaar....mooie plek om hun en onze wensen te lezen! Natuurlijk maken we met al die lopers een grappige track polonaise !!
Na de wandeling gaan we richting Ayers rock, in het Kjata Tjuta national park, een Tour van 250 km.
Hier verblijven we 2 nachten. Een zelfde concept als de eerste nacht.
Na de lunch gaan we naar het Info centrum van Ayers Rock. Daar leren en zien we meer van de Aboriginals. Er heeft zich daar wel wat afgespeeld rondom de Aboriginals en of ze nu die gehele vrijheid hebben valt nog wel te bezien.
Men wil niet meer dat je Ayers Rock beklimt dus dat doen we ook niet. De verhalen rondom deze rode rots zijn des te mooier. Eigenlijk is het gewoon een hoop zand die in miljoenenjaren gevormd is tot een rots . Het staat daar echt met in de wijde omtrek alleen maar een vlakte. Op een afstand van 50 km staat ook nog zo n vergelijkbare rots formatie. Kata Tjuta, de Olga's, genaamd. Deze verbergt een tropische begroeiing in het hart van deze rotsformatie..... Met de naam... Hof van Eden !!! Omdat we zo vroeg vertrokken waren namen we de envelop vd dag mee, weet je wel groetjes van thuis !!! En wat blijkt het is de envelop van ons Prinsenpaar!!! Die maken we open in The Garden of Eden !! Met een wens van hun en ons !! In de Zilk maken ze hun wens mee en wij zijn hier samen..... Laat onze wens aan jullie zijn ....wat je ook doet, whatever....groot of klein, wij gunnen iedereen een experience zoals  wij nu meemaken.Maar goed het is nu al 35 gr en lopen onze track uit met prachtige uitzichten !!
Op naar Ayers rock...een rit van 250 km. Eerst de campingground verkend, hier blijven we 2 nachten. Ook weer in de swags en na de lunch gaan we naar het info centrum van Ayers rock. Hier zien we een film van de aboriginals en hun leven, hoe zij om gaan met hun leefomgeving en wat er allemaal gepasseerd is. Of dat allemaal netjes gegaan is betwijfelen we maar het geeft een goede uiteenzetting. Om deze bevolking groep te respecteren wordt de rots niet meer beklommen en ook zijn er delen die niet gefotografeerd dienen te worden. Heel indrukwekkend allemaal !! Wat een warmte hier...zo'n 40 gr en een heleboel vliegen, de netjes komen goed van pas. Het is tijd om een plek om te zoeken voor de zonsondergang, we hebben wat drinken en hapjes meegenomen en tegen half 8 is ie daar en wat een waanzinnig licht genieten we volop. Terug op onze slaapplek bereiden we een heerlijk maal en zoeken we daarna ons plekje onder de sterren weer op !!
Dinsdag 9 februari, 5 uur op om weer naar een zonsopgang te gaan...half 7 bij de Kata Tjuta..de Olga's, een rotsformatie van 36 hoge rotsen. Prachtig licht en weer een waanzinnig uitzicht. Het is nu al zo glimmend warm als we de tocht beginnen. Om 11.00uur wordt deze route afgesloten vanwege de warmte maar om 10.00 uur zijn we weer bij de bus. We hebben dan een route van 7.4 km gelopen door een waanzinnig gebergte. Met weer andere uitzichten en klim- en daalpartijen over rotsen en rivierbeddingen !! Veel vogels en bloemen en planten gezien...genieten dus. We keren terug op de camping en maken gebruik van een welverdiende lunch. Tijd om te relaxen aldus onze reisleider. We gaan zwemmen in een heerlijk zwembad van een 5 sterren hotel. Via de achter ingang nemen we plaats op heerlijke ligbedden en dompelen regelmatig in het zwembad.... In deze hitte en een omgeving van een soort woestijn neem je je kansen !!! Aan het einde van de middag lopen we een mooi gedeelte van Ayers Rock en horen we de verhalen over de heilige plekken van de aboriginals. Deze verhalen zijn vaak eeuwenoud en doorgegeven van stam naar stam. Met de plekken erbij komen ze gewoon tot leven. Afscheid van Ayers Rock doen we weer op een bijzondere plek met zonsondergang.
Terug op de camping maken we met elkaar een heerlijk diner en kruipen we voor de laatste keer in de Swag.
Woensdag 10 februari.... Wake up call, 3.15 uur... Op weg naar Cooper Pedy, deze dag rijden we 700 km. Na 250 km komen we bij de state borden...zuid Australie. Het is gelijk weer een uur tijdsverschil. Dichter bij huis. We zien de zo'n opkomen en ontbijten on the Road. Shaun...onze chauffeur, reisleider en kok heeft een koppige dag. Lange rechte wegen door rood gebied, wat door de regen van de laatste maand ook wel wat groen aan doet. We komen volop Kangaroos tegen en prachtige vergezichten. Wat een land. Onderweg ook veel roadtranins...vrachtwagens met 3 soms 4 hangers. Maar zeker geen files..... Af en toe een auto of een afslag naar een afgelegen ranch.l
Rond 14.00 uur komen we aan in Coopers Pedy, we maken lunch en zetten onze spullen in de overnachtingsplaats. Het is een cave/ grot. Een groot deel van de bevolking slaapt in ondergrondse oude mijnen. Het wordt hier vaak rond de 50 graden. Door de Opaal mijnen is hier veel werkgelegenheid maar te warm om in reguliere woningen te verblijven. We gaan een opaalmijn bezoeken en zien gelijk hoe men hier onder de grond leeft. Het stadje ziet er niet uit maar er wonen zo toch heel wat mensen hier. We bezoeken ook een kerk die in zo'n cave gemaakt is.Bizar !!
In het dorp is ook een opvang voor jonge wees Kangaroos.. Joe farm. Als een kangaroo  dood gereden wordt of gejaagd is door aboriginals en er is een jong aanwezig wordt het hier opgevangen. Rond voeder tijd gaan we kijken en vinden een aardig wat van deze wezen die hier verzorgd worden.
Omdat er nog wat tijd over is gaan we nog een mijn bezoeken van crocedil Harry. Hij kwam in de jaren 70 naar Coopers Pedy om ook zijn geluk te vinden. Hij hield van feesten en partijen en opende een backpackers logge waarbij de bezoekers ook mee konden helpen in de mijn. Als er wat Opaal gevonden werd deelde hij dat met de bezoekers en werd er natuurlijk vet gefeest. De cave laat zien wat de backpackers aan  herinneringen achter gelaten hebben.
Na dit alles gaan we heerlijk pizza s eten in de plaatselijke kroeg. Van buiten denk je dat er niemand zit...maar toen we binnenkwamen was de hut goed gevuld !! Mooi weer en iedereen zit lekker binnen bij de airco !!
Donderdag 11 februari....happy birthday Patriez !! 4.15 gewekt en om 5 uur rijden we richting de Salt lakes, bij Lake Torens. Opgedroogde meren van zout. Onderweg kale vlaktes en rondspringende Kangaroos. De zonsopgang is weer prachtig. Het is goed dat we na 3 uur rijden aankomen in de vroege ochtend bij de salt lakes, want later op de dag is het door de hitte geen houden daar. We lopen de vlaktes op en het lijkt net een bevroren meer. Shaun neemt zijn BMX fiets mee om geniale foto s te maken. Met een hoop lol gaan we aan de slag om er leuke plaatjes van te maken. Er wordt tegenwoordig hier geen zout meer gewonnen.
We rijden door naar Port Augusta, het noordelijke puntje van Spencer Gulf. Hier gebruiken we een lunch en baanwachter relaxen aan de waterkant.
Later in de middag rijden we door naar Wilmington waar we nog een wandeling van een 1,5 uur gaan doen bij de Mount Remarkable. Eigenlijk was iedereen wel erg moe maar wanneer we aan het lopen zijn komen we weer prachtige rotsen en valleien tegen. Die hadden we zo nog niet gezien. Wallibies en Kangaroos maakte dit tot een prachtige wandeling, inclusief alle mooie bloemen en planten. Voldaan kwamen we rond half 8 op onze laatste slaapplaats aan. De groep was nu zo eigen met elkaar dat we een heerlijke afsluiting van deze Tour konden maken onder een gezellige maaltijd.
Vrijdag 12 februari... 7 uur op. Lijkt wel uitslapen. De laatste 350 wordt gereden. We stoppen als eerste in het plaatsje Laura. Alles heet hier Laura...de bakker, de garage, de supermarkt...ga maar door. We drinken koffie in een soort winkeltje met snoep, ijs en Candy s. Super leuk. Na deze stop gaan we nog naar een wijnproeven op een berg. Het lijkt wel of we in Toscane zijn. Het heeft een Italiaanse uitstraling. We gebruiken er nog een lunch en daarna rijden we de laatste km naar Adelaide. We worden voor ons hotel uitgezet. Afscheid nemen doen we nog niet want er is een festival in de stad. We spreken af dat we elkaar vanavond daar nog treffen en dat gebeurd ook. We zien elkaar in de loop van de avond en drinken nog wat met elkaar. Het was een prachtige ervaring, leuke groep en wat een land.
Ons hotel in Adelaide was een prachtig gebouw van 102 jaar oud en zo ook in tact gelaten, hoge plafonds en oude elementen. Engels ingericht....zaterdag halen we de campervan op en begint onze laatste trip van deze ongelofelijke reis !!!
Don't worry mate !!!!

1. Marian:
    15 februari 2016
    Ik ga sparen:-)

Groetjes Marian
  2. Crona:
    16 februari 2016
    Ik ook!! Ziet stunning uit!!! Nog genieten guys!!!!
  3. Yvon:
    16 februari 2016
    Jeetje Marietje , wat een ongelooflijk leuk verhaal weer. Ik ben een beelddenker en zit er helemaal in. En zo niet dan doen de foto's dat wel. Geweldig wat leuk. En dan die vliegen allemaal...brrrr...gelukkig een petje met een netje!!!! Toch een beetje carnaval daar!! hahaha. Slapen onder de sterrenhemel lijkt me ook zo gaaf!! Maar dan zonder enge beesten om me heen. Ik ben een watje! Wat fjn dat de groep waar jullie mee waren ook zo goed klikte. Dat maakt zo'n trip nog leuker. Nou lieve mensen nog heeeeeeel veeeel plezier op jullie laatste stuk van de reis. Geniet..dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen , dat doen jullie wel. En ik geniet van jullie verhalen. Liefs dikke kus, Yvon.
  4. Lia Breedijk:
    16 februari 2016
    Wauhhhhhh, wat een verhaal en prachtige foto's.
    Dit alleen al is genieten; laat staan als je dit in het echt beleeft..............
    Jullie kunnen hier straks nog maanden over napraten en genieten schat ik zo in.
    Heel veel plezier nog !!!

Liefs Lia B.
  5. Wilma:
    16 februari 2016
    Wat een schitterende foto,s en een mooi verhaal weer ! Gelukkig voor de aardbeving uit christchurch weg ! Veel plezier nog en blijf jullie volgen !
  6. Wim en Bep.:
    16 februari 2016
    Ik heb jullie verslag wel een paar keer gelezen. Wat hebben jullie veel gezien en beleefd! Grandioos. En nu nog een mooie rit langs de Great Ocean Road. Nog heel veel plezier en wees voorzichtig. Gr. Wim en Bep.
  7. Afra van Ruiten:
    16 februari 2016
    Wat een foto's en....het zal om live mee te maken nog veel grootser en bijzonderder zijn. Genieten maar!!
  8. Bert en Bea:
    17 februari 2016
    Genieten van de verhalen. Heerlijk!!!!
    Veel plezier nog.
  9. Agaath:
    annemarie en wilfried.
    wat een schitterend reisverslag.
    en wat een mooi land.
    dank voor de tijd die je er voor vrij maakt
    gr.agaath.
  10. Elise Schrama:
    17 februari 2016
    Hier licht vriezend weer en jullie hebben zeer hoge temperaturen , plus minus 40 gr. verschil !! Wat een mooi reisverslag ,heel beeldend geschreven Annemarie , je ziet het voor je !! Heerlijk ,blijf genieten !!
    liefs en groetjes , FLWE.
  11. GERARD EN JEANNE VAN GRIEKEN:
    18 februari 2016
    PRACHTIG VERHAAL,WE GENIETEN ER VAN.
    NOG HEEL VEEL PLEZIER,IN DE CAMPER,
    WE LEVEN MEE GROETEN ,J G
  12. Jose de Waal:
    20 februari 2016
    Wat een mooie foto's en wat een belevenis. Leuk dsat jullie me even video/belde via messenger, de techniek staat voor niets, alhoewel de beelden een beetje vertraagd binnen kwamen was het goed te doen. Geniet nog van het laatste gedeelte van jullie trip en zodra jullie weer veilig geland zijn spreken we gezellig af, om naast jullie reisverhalen ook de familiedag 2015 nog even te evalueren! Met bijbehorende tapas en drankjes natuurlijk ;-)
  13. René en Corrie:
    21 februari 2016
    Hallo Wilfried en Annemarie,
    Jullie maken een mooie reis. Mooie foto s lekker genieten. Liefs uit een regenachtig Nederland van Rene en Corrie
  14. Ellie van Haaster:
    28 februari 2016
    mooi verhaal. ik geniet hier mee met jullie.