Blue Mountains en het outback verhaal.....

4 maart 2016 - Sydney, Australië

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Bleu Mountaints en het outback verhaal ........

Zondag 21 februari vertrekken we naar de Blue Mountains, iedereen zegt dat het een must is...nou kom maar op, ondertussen zijn we al zoveel gewenst. Het reizen gaat in je bloed zitten, geen heimwee...daar zorgt internet wel voor...het is zooo easy !!
We blijven eerst in ons vertrouwde exotische Oostenrijk rijden maar na Goolburn wordt het echt wel Eucalyptus wat de klok slaat en bergen. De Blue Mountains hebben hun naam aan de Eucalyptus ( Gumtrees )  te danken die een soort blauwe mist afgeven.
Het was toch wel 350 km en dat neemt op deze route teveel tijd in en aan het einde van de middag vinden we in Blackheath een plaatsje op de camping. Uiteindelijk blijven we hier 3 nachten !!! Mooi plek op prima camping, leuke keuken en gezellige mensen. We ontmoeten er een Duits koppel en hebben met hun 2 heerlijke avonden. Het zijn dertigers en Travelen naast hun werk hun droom achterna.. Hoe leuk !!
Op de camping hebben we de hele dag een bezetting van Kakatoe s en prachtige eenden en parkieten in allerlei kleuren. De geluiden van vogels die we niet kennen leidt constant af en zoeken waar ze zich bevinden. Het verveelt echt niet !!
Maandag 22 februari, vroeg op we gaan de Blue Mountains exploren. Er is een soort park dat Scenic World heet waar ze met behulp van een 2 gondelbanen en een hele steile trein de Blue Mountains laten zien. In de gondels ga je op 700 meter over een dal. Je weet niet wat je ziet. Over de kruinen van het woud. Zo kan je wandelen en goed zien hoe deze bergen gevormd zijn. We zien de 3 rotsen die de 3 gezusters heten...een verhaal van de aboriginals. De 3 zussen flirten met 3 broers van een andere stam. Hun eigenstandig was het daar niet mee eens en de 3 vertrokken toch naar de 3 broers. De medicijnman van hun eigen stam sprak een vloek over de 3 zussen uit en nadat de medicijnman in een strijd om het leven kwam kon de vloek niet meer terug gedraaid worden en zodoende was de legende een feit.
Door een opknapbeurt is er een wandelroute afgezet. Erg jammer, dus nemen we een andere route. Deze is zeker zo mooi.....je komt er alleen niemand tegen en na een uur beslissen we terug te gaan. Het wordt steeds ruiger en dus mooier maarre ook wel steiler en steeds meer rotsen. Ons schoeisel is prima, toch gaan we terug. We zien af en toe war gezellige insecten waaronder niet thuis te brengen spinnen en mieren zoooo groot. Genoeg gezien dus !!! Door de warmte en het naderende middag uur is het ook wel voldoende.
s Middags bezoeken we nog wat ongelofelijk mooie lookouts en staan verbaast over deze overweldigende natuur. Wat een prachtige varens, mossen en bijzondere soorten groen. Je kijkt je ogen uit. De meeste mensen die de Blue Mountains bezoeken doen dat in een dagtour vanuit Sydney, maar dat is toch wel erg kort...het verdient meer.
De volgende dag rijden we langs de andere plaatsen Ketoomba, Leura, Glenbrook en de Wentworth Falls. In het plaatsje Bell bezoeken we een prachtige botanische tuin. Die als een park in de bergen ligt. We zien daar de beplanting met de meest voorkomende bloemen en planten uit de regio. Volop genieten dus.
Bij terugkomst op de camping genieten we nog van ons mooie plekje in de zon, het gekrakeel van de vogels en de geur van Eucalyprus. We kunnen dus wel zeggen dat het bezoek aan dit gebied weer zeer geslaagd was.
We hebben ondertussen contact gehad met mate Gus. Hij woont 150 km ten westen van de Blue Moutains. Zo'n ritje is hier niets en zullen hem morgen bezoeken, een hapje gaan eten en blijven met Apollo bij zijn huis staan, thankx mate, see you !!
Nog een gezellige avond doorgebracht met de Duitse buren. we nemen de volgende dag afscheid. Woensdag 24 februari vertrekken we richting Canowindra. We verlaten de Blue Moutains en rijden weer de outback in. We hebben ons laten vertellen dat de boerderijen hier zo groot zijn dat de boeren soms dagen nodig hebben om hun ranch te rijden. Het is dor en droog maar een prachtig gezicht. In ieder weiland hebben ze een meertje dan kan de kudde drinken. Bomen zijn hier ook goud waard. Rond het middaguur ligt het vee op elkaar gepakt onder de boom uit te puffen. Het is warm en stoppen onderweg regelmatig. In veel Eucalyptusbomen hangen grote trossen Miseltoe. Niet zo n best teken voor de boom, maar wel een prachtig gezicht. Om 16.00 uur komen we bij Gus aan, de ontmoeting is hartelijk en zitten al snel met een biertje onder de boom. Hij woont met z'n gezin bij z'n moeder van 95 in. Een kwieke tante die na een vreselijke val weer aardig op de been is. Zij blijft lekker binnen want buiten is het niet te harde voor haar. We kletsen, bekijken zijn tuin waarvan hij een park aan het maken is met allerlei soorten bomen die hij overal en nergens vandaan haalt.
s Avonds eren we een heerlijke Thaise curry met beef en fruitsalade met ijs als toetje.
Als we gaan slapen is er weer een voortreffelijke sterrenhemel.
Donderdag 25 februari om 8.00 uur ontbijt, eieren...van de eigen kippen natuurlijk vertelt ma nog even, spek en heerlijke toast. Na het ontbijt gaan we weer op pad. We rijden richting Brisbane. Waarschijnlijk niet helemaal tot de stad. Er moeten wederom keuzes gemaakt worden. We willen de laatste 2 weken vooral ook nog van de kust, zon zee en water genieten. En alles laten zakken wat we allemaal gezien hebben. De rit gaat wederom door de outback....vele kilometers hetzelfde maar het blijft fascinerend !! Via Orange ( buurman Nick ) Molong, Dublo, Narrabi komen we in Moree. Onderweg steekt er nog een Hagedisachtige over....we schatte dat ie zeker 60/70 cm moest zijn geweest !!
In Moree staan we op een camping met terminale baden. De warmste heeft bronwater van 39 gr. Er zijn 4 Pools. Wat een kadootje zeg...heerlijk poedelen, vlak voor het slapen en s morgens om half 8 lig ik weer in een warm bad. We gaan vroeg rijden want het wordt warm. Gister een rit van ruim 500 km gehad en vandaag wordt het zeker weer 400 km. We rijden in de richting van Yamba. Langs de kant van de weg zien we een wildzwijntje staan. Gelukkig zien we hier weinig doodgereden beesten. Zelfs de Kangaroo s zien we niet. Wel veranderd het landschap in meer en hogere heuvels en langzaam wordt het tropisch regenwoud. Met zijn prachtige woeste bomen, palmen en varens. We stoppen bij een bushcamping met waterval, effies kijken.... Weer zo'n bushcamping voor 6 dollar pppn in the middle of nowhere. Na 10 minuten lopen komen we bij een waterval die Bouderee creek heet en waar gezwommen kan worden. We komen niemand tegen en genieten van de omgeving, een waar verborgen juweeltje !!
De rest van de rit wordt nog mooier qua natuur. Grote Hertshorens in de bomen en allerlei groen blad van Ficusachtigen, mossen, Tilandsia in de bomen...ik kijk mijn ogen uit. We vinden in Yamba een camping. Deze is nogal afgelegen, maar het is al laat... Rond 18.00 uur en willen stoppen. Er is een zwembad en daar maken we nog even dankbaar gebruik van. De keuken is zo ver dat we niet met de spullen gaan lopen en nemen de auto gewoon mee. Er zijn ook veel muggen en als het eenmaal donker is steken ze goed !! De camping is ook te rustig en gaan daarom morgen op zoek naar een betere stek. Zo beginnen we echt aan het laatste stuk van onze reis. We nemen dan de Oost kust tot in Sydney.... 8 maart wordt onze laatste dag op dit continent en keren we terug via Abu Dhabi.....dat lijkt nu nog ver weg !!! Tot het volgende verhaal maar weer....see you, mate !!!!

1. F.J.T.Ruigrok:
    4 maart 2016
    Nog veel reis genot de laatste 10 dagen.
  2. Bert en Bea:
    4 maart 2016
    Nog ff niet aan ons koude kikkerlandje denken. Geniet er nog maar lekker van!!!
  3. Afra van Ruiten:
    4 maart 2016
    Pffff, de foto's zeggen al genoeg en onderstrepen je verhaal. Schitterend!
  4. Wim en Bep.:
    4 maart 2016
    Weer een schitterend verslag van jullie reis! De Blue Mountains zijn zo mooi. Het einde van jullie reis komt nu wel erg dichtbij. Geniet nog even en voor straks een veilige vlucht naar het koude, natte kikkerlandje.
  5. Carla Hoejenbos-geertsen:
    5 maart 2016
    Bedankt weer voor een heerlijk te lezen reisverslag!
  6. Marian:
    5 maart 2016
    Nog veel plezier en tot in Hartegassen:-)

Groetjes Marian
  7. Elise Schrama:
    6 maart 2016
    Ja ! bijzonder zijn de Blue Mountains !!
    Zoveel verschillen kwa landschappen .
    Laatste lootjes genieten maar....
    Groetjes Frank Wouter en Elise.
  8. Agaath:
    7 maart 2016
    hallo Anne-marie.
    weer schitterend reisverslag.
    wat is er in de wereld veel moois te zien.
    als je weer thuis ben moet dat weer op je
    inwerken. gr.
  9. Mo:
    9 maart 2016
    Ik was een beetje achterop geraakt met het lezen van jullie belevenissen, maar ben weer helemaal bij. Wat een super ervaringen en prachtige (vooral natuur) foto's.
    Wat zijn die weken omgevlogen hé! Een hele goede terug reis en tot snel!! Lieve groetjes van ons