De oostkust tot Sydney en Abu Dhabi

12 maart 2016 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimage

imageimage

Zaterdag 27 februari vertrekken we uit Yamba om noordelijker te rijden richting Brisbane. Er waren op de camping Yamba vele kleine muggen. Nu weten we waar dat aan ligt...Gamba ligt in een meren en rivierengebied met moeras eromheen. Het zijn kleine plaaggeesten die we nog dagen zullen voelen. Ongeveer 100 km noordelijker vinden we een camping in Byron Bay. Het is een stadje wat bekend is geworden in de hippie tijd. Nog steeds komen er nog mensen die deze levensstijl  graag willen ambiëren. Zo wij natuurlijk ook. Het is er ook een surfers paradijs. We zijn benieuwt. De camping aan het strand is overvol...jammer genoeg. Maar verderop is er nog een camping en besluiten daar 2 nachten te blijven. Er is wel een zwembad en met dit weer geen overbodige luxe. Het is ruim 35 gr en een mooie heldere lucht. Op deze camping staan veel backpackers, sommige werken in de buurt, andere komen en gaan. De faciliteiten zijn prima maar de jeugd maakt er een bende van.... hahaha. Het is dat ze gezellig zijn en leuke muziek maken !! Het lijkt wel 1 grote studentenflat. Het s leuk te zien hoe ze elkaar ontmoeten uit alle landen en met elkaar omgaan.
De natuur in de omgeving is overweldigend. Net als doorgaande dagen zijn er veel tropische planten. Zwart/witte Strelitzia's, varen, Hertshorens in de bomen. Zelfs Sanseveria's als struik, teveel om op te noemen. De Ibissen lopen over de camping en zoeken lekkernijen. In de avond valt er een bui regen maar daar fleurt de boel alleen maar van op !!
Zondag 28 februari rijden we richting Brisbane. We gaan niet tot de stad maar komen net over de grens in Queensland....the sunshine state. Het is onze 5 e staat in Australie. Qua natuur veranderd er niets maar het is erg druk op de weg. Dat waren we al een tijdje niet gewend. Heerlijk onderweg her en der gestopt en aan het einde van de middag nog even Byron Bay ontdekt. Veel gezelligheid van barretjes en mensen die overal en nergens aan het picknicken zijn. Aan het strand zijn de surfers de golven aan cd het beheersen. Iets wat er simpel uitziet maar denk zo niet is !!
We hadden hier nog een boottocht willen maken maar helaas niet mogelijk. Aangezien het nog 900 km naar Sydney is en we daar nog een aantal dagen willen zijn gaan we langzaam zuidelijker. Rond Coffs Harbour wordt er nog wel gevaren. Het is ruim 350 km rijden en komen uit in Esmerald Beach waar we een super leuke camping vinden met strand, zwembad en sauna. Helemaal toppie !! We hebben voor een aantal dagen eten en drinken dus hoeven verder niet van de camping. 's Avonds loopt er een Possum met kleintje op haar rug in de keuken een rondje !! Eerst schrik je maar wel een mooi gezicht.
Dinsdag 1 maart gaan we wandelen vanaf de camping. Het is een rondje van ongeveer 5 km. Op het strand is het heerlijk, wat een lekker water. Het is wat bewolkt maar zeker 30 gr. De route loopt van strand naar strand. Tussendoor ga je over de rotsen.                       Gumbaynggir Yuludarla  is de naam van het natuurpark. Er leven hier een aantal buideldieren waaronder een familie Kangaroo's. Deze liggen bij bosjes te zonnen op dit tijdstip. Er staat er wel 1 op wacht. Wat een mooi gezicht. Het einde van de wandeling loopt door het dorpje Esmerald Beach. Wat hebben de mensen hier mooie dingen in de tuin staan aan bloemen en planten !! De plaatselijke Pizzeria opent net als we voorbij lopen de deuren....tijd voor een Pizza. De rest van de middag liggen we aan het zwembad.
Woensdag 2 maart staan we vroeg op. Op de camping bakken ze pannenkoeken en kun je verorberen in de camping keuken. Rond 9 uur rijden we richting Port Stephen. Ongeveer de laatste kans op een vaartochtje. Het wordt een tocht van ongeveer 450 km. We rijden wel even naar Bellingen een dorpje 20 km van de route. We hebben gelezen dat daar een winkel is die een bijzondere collectie Digeridoo's heeft. Uiteindelijk als we er zijn valt het wat tegen maar nog wel de moeite van het rijden.
We hebben de hele weg de Pacific Highway. Er zijn over de hele route Roadworks, er wordt een nieuwe vierbaans weg aangelegd. Daardoor schiet het niet op. Bij Port Maniqueir denken we nog langs de kust te rijden. Dit was helaas niet waar. Wel hebben we een heerlijke lunch daar in het gezelschap van Pelikanen. Wat een beesten zeg !! We vinden een camping in One Mile Beach. Leuke camping aan het strand maar geen keuken. Wel BBQ's......daar hadden we niet op gerekend dus wordt het even improviseren met koken. Lukt altijd natuurlijk. We hebben wel via internet een boottocht in de ochtend geboekt....dolfijnen spotten. We boeken ook een camping op 24 km afstand van het centrum van Sydney, voor de laatste 4 dagen. Dan kunnen we rustig de stad bekijken en er is verder weinig keus in campings wat dat betreft in en rond Sydney en deze heeft een uitstekende verbinding met het centrum.
3 maart, vroeg wakker...toch wel nieuwsgierig naar de uitslag FC Utrecht - VVSB. Natuurlijk geen internet en als we de camping afrijden weten we dat ze naar een toffe strijd uiteindelijk verloren hebben. Wat is Noordwijkerhout trots op ze !!
We gaan op weg om in Nelson Bay met een boot mee te gaan om dolfijnen te spotten.
Varen is altijd leuk en al zeggen ze dat ze voor 99 procent altijd dolfijnen spotten, krijgen we aan het einde van de tocht een blaadje dat we nog een keer gratis meezogen omdat we ze niet gezien hebben..... Je kunt niet alles in het leven hen enne genoten hebben we toch wel. We hebben dolfijnen nog een aantal dagen geleden zien zwemmen en ze al elders op de wereld al een aantal keer gespot !!
We stop de boot om nog even te poedelen in het overheerlijke water en als stunt laat de kaptein een ijzeren frame naast de boot zakken met een net erin. Tijdens het varen gaan we met een aantal mensen in het net hangen, de golven en het water klotst en klettert om ons heen. Als we de haven verlaten zit er in de berm een Lizzerd van ruim een meter in de berm. Het is zwart/ wit getekend. Schitterend, blijf toch maar op een afstandje. Na nog een toertje gemaakt te hebben en met fish en chips keren we weer terug op de camping. Lekker de middag doorgebracht aan het zwembad.
s Avonds ontmoeten we een Australisch stel, Jill en Peter. Zij sprak ons aan over het internet en een paar uur later, na gezellig gekletst te hebben namen we afscheid. Zij bleven nog en wij gaan weer verder naar de laatste dagen van ons verblijf in Australie.
Vrijdag 4 maart vertrekken we richting Narrabeen. We stoppen bij Stephens Bay om naar he Oakvale Farm te gaan. Na veel moeite hebben we nog geen Koala in levende lijve gezien. Op de bucketlist stond dat we er 1 moesten knuffelen. Nu kan het nog.... Er zijn daar ook veel andere buideldieren en beesten die voorkomen in Australie. En ja hoor .... Koala's... Wat een schattige beesten. Doordat ze zoveel Eucalyptus eten zijn ze wat verdoofd door de etherische oliën. Langzame bewegingen en zien er knuffelachtig uit. Geen geknuffel nodig maar daar vinden we een oplossing voor...zie foto !! De rest van het park is leuk om te doen en zo leren we nog meer van onze Australische maten. We voeren Kangaroo's en ontmoeten nog wat kronkelende sissende aardbewoners.
We vervolgen onze weg naar Narrabeen en stoppen nog 2 x om te kijken voor een kleine lens van het fototoestel. Thuis had ik al een foutmelding gehad, maar nu heeft ie de geest gegeven. Een veelvoorkomend probleem.....kan beter een nieuw toestel kopen, zeggen ze !!! Gelukkig heb ik nog een grote lens van Anne bij me....kiekjes maken is geen probleem. In Sydney zien we nog wel. We komen uiteindelijk pas eind van de middag aan op de camping. Heerlijke plaats gevonden en we hoeven de straat maar over te steken en zijn aan het strand. We hebben nog even een Opal kaart gehaald voor het openbaar vervoer en daarmee kunnen we naar de stad reizen met bus en boot.
Zaterdag 5 maart staan we vroeg bij de bushalte en gaan via Henley Harbour de boor naar Sydney. We komen aan op Circular Quay, naast de Opera en de Harbour bridge. Wat een aankomst zeg!! Er lig een gigantisch cruiseschip naast alle Ferry s. Je kunt hiervandaan via de havens ook de stad bezoeken met hetzelfde Opal kaart. De bus en  trein hebben hiervandaan ook hun vertrekpunt. Onder de indruk gaan we eerst te voet op pad maar komen er snel achter dat het veel te groot is om alles op eigen manier te bezoeken. Na een oversteek met een Ferry komen we in een schattige wijk en vinden een lunchplek met uitzicht op de Harbour  Bridge en de haven. We keren daarna weer terug naar Circular Quay en nemen de ren de stad in. Sydney is een grote overweldigende stad. Oud en nieuw staat door elkaar. Engels achtige panden tussen de nieuwe wolkenkrabbers. Aan het eind van de middag keren we terug naar Narraben. Best lekker weer een tochtje varen. We gaan morgen terug en nemen dan een dagkaart op de hop on hop of bus. Zodat we in ieder geval de stad gezien hebben. s Avonds hebben we een heerlijke avond met veel sterren, mooi weer en niet te laat het mandje in.
Zondag 6 maart vertrekken we wederom vroeg naar Sydney. Er zijn een aantal festivals en er is gewaarschuwd voor extra drukte. Als wij onderweg gaan is er nog niet aan de hand, maar eenmaal in Henley Harbour wordt het steeds drukker. In de haven kopen we een kaartje voor de hop on hop of bus. We kunnen op de route overstappen op een zelfde bus die ook naar Bondi Beach gaat, het strand van Sydney ! Zo rijden we de stad rond en stappen we her en der uit. We komen nog bij the Rocks een leuke wijk bij de Harbour bridge waar je heerlijk kan eten en leuke hoekjes met winkeltjes heb. Darling Harbour waar ze in de jaren 90 een bezem doorheen gehaald hebben en nu een toerische plaats met veel mogelijkheden. Maar vooral veel artiesten en muziek op straat. Langs het bekende Kings Cross, waar ze jaren gesteggeld hebben over de naam. En natuurlijk even de vismarkt aangedaan. Altijd leuk met bijzondere soorten vis en eten natuurlijk !! Voor nog meer dingen te bezoeken kan je hier wel een week verblijven. Bondi Beach is hip en happening. Veel surfers en jonge mensen.
Wij keren aan het einde van de dag terug met vele mooie indrukken. We houden het voor gezien. We hebben uiteindelijk al zoveel gezien en bekeken en blijven dan ook de laatste volle dag op de camping en aan het strand om nog even te genieten van de warmte. We moeten dinsdag Onze campervan Apollo inleveren en vertrekken dan uit Australie. Maandag wordt een dag van alles overdenken en afscheid nemen van een prachtige ervaring.
Dinsdag 8 maart ....alle spullen uit de campervan in de koffers en op weg om hem in te leveren. Navigerend door Sydney nemen we de Harbour Bridge....leuk om van deze kant de stad te zien. We vinden na het inleveren de bus en trein naar de luchthaven. We zijn dik op tijd, maar moeten nog inchecken om een goed plekje te hebben. We vliegen met Ethiad... de A380. Wat een groot geval zeg !!
Om 22.00 uur vertrekken we uit Australie.... Wat een mooi land !! Hopen dat we nog een keer terug kunnen komen er is nog een stukje te zien.
Na een vlucht van 14 uur komen we vroeg in de ochtend aan in Abu Dhabi. Het was een goede vlucht maar de laatste 2 uur erg veel last van turbulentie...er waren wel een aantal mensen die de boel niet binnen konden houden. Wat fijn is met het vliegen van de A380 is dat er veel minder geluidsoverlast van het vliegtuig.
Woensdag 9 maart staan we s ochtends vroeg op de AirPort van Abu Dhabi. We zijn op zoek naar vervoer. We nemen de bus naar de stad. Je zit wat hoger en ziet direct wat. Vroeg in het hotel heeft geen zin. We kunnen pas na 14.00 uur inchecken. Zo komen we pas rond 9 uur aan bij het hotel en hebben een beetje indruk opgedaan van de stad waar super veel gebouwd wordt. Hoger, groter, flitsend en allerlei glimmende en pompeuze flats. De een nog mooier van lelijkheid dan de ander !!
Bij het hotel aangekomen kunnen we al op de kamer, yes !! Een douche en een tukkie...maar als we rond 11.00 uur wakker schieten van de commotie buiten gaan we toch maar even kijken. We hadden al vernomen dat het dinsdag noodweer was geweest maar nu ging er nog een schepje bovenop. Op het kruispunt vliegt de wegafzetting heen en weer. Het drukke verkeer staat vast en automobilisten willen de plastic afzettingen van de weg duwen maar worden weer vrolijk terug geblazen. Toeterend verkeer, regen windvlagen... Een chaos !! Laten we nog maar even binnen blijvend. Om 13.00 uur is het weer aardig rustig en gaan we op pad. We komen uiteindelijk bij de Abu Dhabi Mall terecht en zoeken de stand voor een kaartje van de Big Bus...zoiets als de hop on hop of.....allen hier heet het anders. Het blijkt dat veel bezienswaardigheden waar we interesse in hebben dicht zijn en nemen daarom de beslissing om dan maar een taxi te nemen naar de Marina Mall. Niet voor boodschappen maar daar in de haven lijkt het nog wel leuk om te vertoeven.
Daar aangekomen hebben we wel gezien dat er veel schade door het noodweer is aangericht. Er zijn 2 festivals in opbouw en daar moet toch wel wat hersteld worden. Ook de vele mooie bomen die omgewaaid zijn moeten geruimd worden.
We lopen ook nog een stuk langs de boulevard en eten bij een Chinees.
Wederom weer een indrukwekkende stad hopen dat het weer morgen beter is.
Donderdag 10 maart gaan we na het ontbijt naar de kamer en ruimen alvast de koffers weer in en doen rustig aan. Het wordt een lange dag. Pas om 1.30 morgen vliegen we naar Nederland. Om 13.00 uur laten we de koffers achter in het hotel en gaan de stad nog even in. We lopen naar het strand en wandelen heerlijk door de branding. Af en toe is het bewolkt maar zeker 25 graden. De stad is nog steeds van slag en de schade wordt hersteld, de bomen geruimd. We nemen een taxi en gaan richting de grote moskee. Het is tussen de stad en het vliegveld. De moskee is prachtig wit. Als we daar aankomen blijkt hij nog steeds gesloten te zijn vanwege het slechte weer.
Toch wel een domper. We keren terug richting de stad eten wat en halen de bagage op en gaan met de bus richting het vliegveld. We lange tijd op het vliegveld maar achteraf we goed....wat een chaos om de bagage te droppen, een plek te vinden om enige tijd even te zitten en dan ook nog een drama om door de douane te komen.
We vliegen met de KLM terug naar Amsterdam en worden heerlijk verzorgd. Bij aankomst staan Anne, Sophie, John en Abbey ons op te wachten.
We zijn er weer na een waanzinnig, prachtige reis. Waarin we veel gezien en belegd hebben. Thuiskomen met veel ervaringen en belevenissen, dankbaar dat we dit grote avontuur hebben mogen beleven. Door dit blog te maken hebben we direct een verhaal op papier. Er zijn ook veel reacties gekomen op de verhalen, bedankt hiervoor !! Je hoopt dat dit soort gebeurtenissen plaats zullen in je leven en als dat dan ook nog gebeurd heb je echt geluk....
Tot slot..... Het smaakt naar meer, je weet maar nooit !!!!

1. Afra van Ruiten:
    12 maart 2016
    Wat een mooi verslag weer. En voor nu: Welkom thuis!
  2. Maria van Herk:
    12 maart 2016
    Lieve Wilfried en Anne Marie,
    al die prachtige foto's hebben we snel bekeken en daarna nog eens goed, nadat we het verhaal gelezen hadden.
    Wat een avontuur!
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Kom maar eens gauw naar Brabant om jullie verhalen te vertellen. Lieve groet van Kees en Maria.