Van Coffs Harbour naar de Zilk...

11 maart 2018 - Coffs Harbour, Australië

D4F093ED-64D8-4035-853E-D223C652A1E7E3FE35D7-C4DA-4DA1-8453-FC722301F0871B1F4A0D-0FA5-4C4C-9662-F61FB19D1729702A6085-B3AB-4DE0-969E-C3C6BAA53A2366D345AF-701B-45CB-8D55-812C537A2DE2397A3C7F-3651-4E41-8A22-7B05C2F905E488471EC6-E3B6-43E4-A627-87CA349605E198DD814F-3556-46BD-B392-714CC02B0E5E19009DC0-EDDF-44B0-BB8C-E96171A5498F798E4253-4C7F-48F9-B278-17054B880A7FE821E120-9C63-4843-8624-42F97EA378D9FEBF457D-7213-4DAB-8D0D-365F64E13688D07472D4-BC3F-4463-BD1C-9EFC9411166FC09A8611-B038-4BCC-89C5-46C5A263511A74570AD8-A90F-4F93-9DDE-BCD9D37058D7BB375488-2F66-47CB-B221-955EA255B46DCF44DAE2-336E-4491-9503-89FF29F545466021FF5F-ED90-4808-A411-83EB2E2D346397ECA644-4C05-483D-ACA3-3789003B60C5B25D2221-7B36-4CA3-907B-D0EF54DBB966CE22F086-2C91-45D5-BDDF-3800E0377563288CEA42-967E-45F5-AE54-8FEB3B057EA42F113070-A358-4A7F-BA2E-C7BCD6ADBBBC63919AA3-8F2D-470D-BCB6-FADF0381B051AF177B2C-40E1-436C-A3E5-BE58A528A5FDDe laatste belevenissen van onze Travel naar Australie 2018. De tijd is niet snel gegaan omdat er zoveel gebeurd en we ons terdege realiseren dat je alles moet opslaan wat je meekrijgt.

Het is 28 februari 2018,. We gaan op weg naar Coffs Harbour, het is niet ver, zo’n 80 km. Wel proberen we weer een leuke weg te vinden. Het is hier een stuk drukker aan de kust. Hier wonen de meeste mensen en er zijn veel reizigers. Toch vinden we een leuke weg met kronkelige wegen, slingerend door de natuur. Met de Ap Wikicamps  navigeren we onze reis door Australie. Je kunt deze overal gebruiken. Het is eigenlijk maar zelden voorgekomen dat we geen bereik hebben. Ook offline is het een betrouwbare reispartner. Via Glenrengh en Coramba komen we in Coffs Harbour. We doen boodschappen, zorgen dat we wat lekkers kunnen maken voor Peter en Jill en gaan op zoek naar de camping die ze aan hebben gegeven. Doordat wij graag mooie wegen rijden even niet opgelet zien we dat de camping 28 km noordelijker ligt... De gemeentes zijn hier iets groter. Het buurtschap, zullen we maar zeggen heet Arrawarra, weer zo’n naam... een prachtige Aan het strand in de bossen en tussen het groen. Het is een stuk National Park. Soms denk ik wat is hier geen NP..... er werd al aangegeven dat er hier veel wildlife aanwezig is, nou dat zien we direct. Na het inchecken, we blijven hier 3 dagen, struikelen we over de Kangaroo’s en vliegt hier van alles rond. We staan midden op een terrein zonder buren. Iedereen gaat altijd onder de bomen staan, wij niet of het moet zooooo bloedheet zijn. Als we geluk hebben blijft het zonnig en rond de 30 gr. We krijgen een tas vol info mee over de camping, wat er al zoal te doen is en hoe om te gaan met de wildlife. Al snel huppelt de Kangaroo familie rond de camper en hebben we live tv. Heerlijk om te zien hoe ze grazen en de lekker worteltjes van het gras oppeuzelen. Ze gaan zitten om zich te krabbelen en de kleintjes spelen en dollen met elkaar of doen een tukkie..... gekke beesten om te zien hoe ze zich bewegen.

Ik neem veel foto’s en film een paar stukjes. We genieten van de zon en alles wat erom ons heen gebeurd....alweer, wat een cadeau !!

We eten in de camping kitchen en zitten nog heerlijk bij de camper. Er liggen en staan ruim 20 Kangaroo’s rond de camper !!

De volgende ochtend sta ik rond zonsopgang op om dit op eenfoto vast te leggen. De eerste Kangaroo’s zijn al volop bezig om wat in de maag te krijgen.

Op het strand is het zo mooi, rustig, fijne branding en een mooie zonsopgang. Ik zien nog een soort ijsvogeltje...ze noemen het hier Kingsfisher.. ze zijn ook groter. Na de zonsopgang, 6.37 uur nog even terug gegaan in bed.

Rond 8 uur opgestaan, want je heb gewoon een dag ritme, al ben je vrij....

Heerlijk ontbijtje bij de camper. Meestal zetten we de broodrooster op de elektriciteitspaal en noem dat dan camping art !! Deze dag wordt dat wel heel bijzonder.... we hebben ons broodje net klaargemaakt en er zitten wat Kookaburra s, een typische Australische vogel op de draden van de hoge elektriciteit palen. Dat hadden we wel gezien, maar normaal zijn ze schuw.

Deze niet....ze vliegen op Wilfried af en pikken zo zijn dubbele boterham ham/kaas uit zijn handen. Stomverbaasd kijken we het tafereel aan en elkaar. Vervolgens gaan ze op de klep van de camper zitten en kijken wat er nog meer komt..... we doen 2 nieuwe boterhammen in de rooster....en ja hoor er wordt er gewoon 1 uitgepikt. De koekebarru moest wel even van het ene pootje op de andere want dat is natuurlijk knetterheet.  We lachen erom.....al dat vee wat een graantje mee wil pikken. In de papieren van de camping staat nadrukkelijk dat je ze niet moet voeren, nou ze pakken het zelf wel.

Na het ontbijt maken we een heerlijke wandeling naar Arrawarra Beach, 2,5 km verderop. Er wordt surf les gegeven op het strand aan een grote groep jongeren en we kijken naar vissers. Die staan hier ook altijd wel op een strand. Bij Arrawarra Beach komt een riviertje in zee uit. Door de regen afgelopen dagen komt er veel water naar zee en de stroming is best heftig. Er liggen niet veel schelpen op het strand maar wel mooie kiezels. Terug op de camping gaan we eerst even zwemmen in het heerlijke zwembad en daarna lunchen we. De rest van de middag chillen we rond het zwembad.

Rond 18.00 uur treffen we Peter en Jill bij hun caravan. We kletsen, lachen en Jill maakt een heerlijke maaltijd. Wij mogen niets doen !!

Ze staan hier met 7 bevriende stellen voor een week. Ook zij zijn erbij en er wordt afgesproken dat zij de volgende dag een Sausage Frizzle Sizzle gaan maken.... broodje worst met salade en wij mogen niets doen.....

Met Peter en Jill gaan we de volgende dag op stap.

Deze mensen hebben we 2 jaar geleden on de zelfde omgeving ontmoet en altijd contact gehouden. Het lijkt wel of we ze al vele jaren kennen.

De volgende dag zitten de Kukebarru s al klaar voor het ontbijt, nou wij ook ! We gaan met Peter en Jill naar een waterval in Dorrigo NP. Via Coffs Harbour komen we in Bellingen. Een super leuk stadje waar de alternatieve levenswijze centraal staat. Dat merk je direct. We halen bij de bakker een lekkere warme Py. Dat is een soort kleine hartige taart. Lekker warm met een vulling naar wens. Zowel vlees of vegetarisch. Daarna rijden we door naar Dorrigo NP.

Onderweg zien we bloeiende Mimosa staan, deze bomen nog niet zo mooi gezien.

We wandelen een prachtige route door het regenwoud. Vroeger was de hele kust van boven tot ver onder Brisbane regen woud, daar is heel veel van gekapt  en wordt er hoofdzakelijk fruit geteeld waaronder ter hoogte van Coffs Harbour veel bananen. De wandeling naar de waterval blijkt te ver te zijn, maar desalniettemin lopen we een prachtig rondje van een uur. Op de terug weg naar Arrawarra stoppen we nog even bij de supermarkt en lopen wij nog even naar de Telstar shop. Het beltegoed is weer niet bij geschreven, toch maar even vragen wat het probleem is..... snel opgelost, gewoon bijkopen... klantvriendelijk noemen ze dat. We weten nu wel in 5 steden door heel Australie waar de Telstar shop zit. Ze hebben goed bereik overal, maar service is nog wel een puntje.....

Op de camping gaan we even naar ons eigen plekje en wat een verassing.... we komen Nathalie en Raymon tegen. Het is al de 4e keer dat we hen op een camping treffen zonder af te spreken !! We staan al snel een half uur te kletsen.

Zij hebben nog 2 weken in Australie en gaan dan via zuid Amerika terug naar huis. Ze schrijven ook een blog via reislogger, ga ze zeker volgen, maar dan op papier :)

De tafels bij de Aussies worden gedekt, de mannen braden de sausages en de vrouwen zetten heerlijke salades neer. Het wordt een super leuk samen zijn en iedereen is nieuwsgierig naar waar we geweest zijn. Ook zij zeggen...jullie hebben meer van Australie gezien  de meeste Australiërs. Het leuke daarvan is dat je ze mooie tips mee kan geven. Na het eten zitten we nog met 6 man na te kleppen en tevreden gaan we naar bed.

Vrijdag 2 maart vertrekken we richting Sydney. Niet dat we dat in 1 dag willen halen, we gaan het zien. Na de koffie vertrekken we en nemen afscheid van Peter en Jill. Zij komen in 2019 naar Nederland en willen ons bezoeken, nou jullie zijn welkom !!

We nemen de Highway tot Ferndale en buigen dan af naar New Castle. We hebben nog contact gehad met Johnno en vond het best nog wel leuk om elkaar even te zien. Hij zit in New Castle in een hostel. Er is helaas geen camping in de directe omgeving. We zitten op een schiereiland voor New Castle, we weten dat Peter en Jill hier wonen maar kunnen de straat niet vinden, het is nieuwbouw en nog niet op de navigatie te vinden.

We spreken met Johnno de volgende ochtend af om even ergens te gaan ontbijten. Het is die zaterdag heerlijk weer en na 450 km gereden te hebben maken we nog een heerlijke strandwandeling. Er liggen allemaal klein blauwe bottle stingers ( kwallen) ze zijn wel giftig maar je gaat er niet dood van.... iedereen denkt dat je hier alleen maar enge beesten heb waar je aan dood gaat... als deze kwallen je te pakken hebben dan doet het enige uren best pijn.

We eten s Avonds in de camping kitchen, super mooi en alles aanwezig !!

Zondagochtend rijden we rond 9.00 uur de camping af en treffen Johnno bij het hostel. We gaan met de camper naar het strand waar een leuke maar drukke strandtent zit. Johnno wil wel midden voorin, nou ik kan je vertellen dat dat niet past...2 meter vent op een klein stoeltje, dan ik maar in het midden, past precies. We hebben een heerlijk ontbijt  en zitten zomaar weer een poos te kletsen en te genieten wat er al zomaar gebeurd. Ze zijn aan het surfen en de zee ligt vol met mensen die een verkoelende duik nemen. Het weer is goed, niet te heet en beter als men voorspeld heeft. Rond 11 uur nemen we afscheid en hopen dat Johnno nog een mooie tijd zal hebben in Australie !!

We rijden via Lac Macquiere naar Narrabeen. Langs de Highway zien we dat er erg veel zwerfvuil ligt en nog geen 5 minuten later zijn er volop mensen aan het vuil ruimen, nou ja.... later blijkt in Manley Beach dat het Australian National Cleaning Day is !! Ook daar zijn ze volop het zwerfvuil aan het ruimen.

Narrabeen is een kustplaats zo 25 km boven Sydney. Een goede uitvalsbasis om Sydney te bezoeken. Het klinkt raar want met zoveel reizende mensen hier rond Sydney zijn maar 2 campings op ongeveer zo’n afstand van Sydney. We weten dat deze goed 2 jaar geleden zijn we er ook geweest. Je kunt met de bus naar Manly Beach en daarvandaan met de ferry naar Circular Quay onderaan de Harbour Bridge en het Opera House.

Als we op de camping aankomen is er zat plek en gaan in het vertrouwde hoekje staan. Eerst toch maar een was draaien, we raken aardig door de kleding heen en zijn zeker nog niet thuis. Er is regen voorspelt maar dat valt gelukkig mee. We willen, morgen, maandag naar Sydney dus controleer toch nog maar even de bus tijden en loop daarna nog even naar het strand. De bus blijkt niet helemaal tot Manly Beach te rijden maar heeft een overstap....toch goed om dit even te checken.

Ze hebben hier op het strand een zwembad gemaakt tegen de rotsen aan, met dit weer als het meer stormt gaan de golven over de rand van het zwembad en heb je een soort natuurlijke jacuzzi. Het blijft een fantastisch gezicht.

Maandag 5 maart gaan we met de bus naar Sydney. Dan met de ferry. Een heerlijke relaxte Tour van 5 kwartier. Die aankomst in de haven is overigens altijd mooi. Religie ook een mega groot cruiseschip. We lopen eerst naar de Rocks, dat is het oudste gedeelte van de stad en is nu mooi opgeknapt. Er zijn veel toeristen winkeltjes en restaurants. Mooi om doorheen te lopen. We kopen een paar hoeden voor Wilfried en een kunstwerk op doek van een bekende Aboriginal kunstenaar. Thuis moeten we het nog wel op een frame laten maken. Uiteindelijk vind ik nog een mooie kleine opaal die ik op een ring wil laten zetten. We struinen nog wat door de stad, vinden een leuke pub om wat te eten en na een bezoek aan het Opera House gaan we terug naar de camping.

Moe maar voldaan beginnen we aan de laatste volle dag in Australie. We ruimen de camper op en pakken zoveel mogelijk in. Het regent regelmatig en na een niet al te lange wandeling aan het strand gaan we lekker eten en sluiten ons verhaal af in Australie. Woensdag rijden we terug naar Sydney om de camper in te leveren. En voor we het weten gaan we op weg naar de AirPort om naar Singapore te vliegen. Daar blijven we nog 1 dag om de Gardens by the Bay te bezoeken. Toen we de reis begonnen in december was het zo slecht weer dat we die toen maar overgeslagen hebben.

De vlucht was super, in een Airbus A 380. Maar aangekomen op de AirPort komen we erachter dat het hotel wat we geboekt hebben, voor de douane zit. Je kan dus dan niet de stad in, dat wisten we niet. En staan voor we het weten aan de verkeerde kant. Bij de info was dit wel bekend en daardoor ging de medewerkster voor ons aan de gang. Er kon toch geannuleerd worden, vanwege de onwetendheid en is Bookings.com werd alles recht getrokken, maar geen hotel op dat moment. 23.00 uur op en AirPort. Dan maar naar het Crown hotel.... iets wat we niet snel zullen doen maar ook geen zin om in de stad te gaan zwerven. Genieten van de luxe en dat was het !!

Super de luxe kamer met los staand bad, ramen die je kon verblinden, grote tv, groter, grootst.... , kost wat maar dan heb je ook wat. Heerlijk gelegen e; geslapen en dan toch nog even s morgens het zwembad uit proberen op de derde verdieping. Met palmbomen en plantenbakken door het zwembad heen waardoor je je in een moeras waant. Jeetje, daarna nog een ontbijt waarvan je dacht, wat een eten allemaal. Best leuk voor een keertje....maar niet altijd !

We laten de bagage achter en lopen zo de trein in. Dat is dan wel weer top. Je zit dan binnen een  uur in de stad. We hoefde maar 2x over te stappen om bij de Gardens te komen. Een heerlijke wandeling door de tuinen met fantastische bomen en planten. Er staan centraal ongeveer 10 hoge soort bomen van staal die begroeit zijn met planten die in de tropen leven net als hier. Ochideeen, Varens, Crotons, Tilandsia...noem maar op. In het donker worden ze verlicht. Op de achtergrond doemt het Marins Bay Sands Hotel, de drie hoge torens met  een soort boot op het dak. Wat een weelde in die stad. Alles is zo netjes, gooi niets neer want daar staan hoge boetes op. Ook wordt er een nieuw gedeelte aangelegd en ja hoor, wat denk je, Bottle / Boabob trees uit Australie. Nu staan ze er nog zonder blad maar dat k9mt in de toekomst wel goed. Heerlijk rond gestruind en genoten van al die schoonheid. s Middags gaan we weer naar Chinatown. We komen via een andere kant binnen en komen terecht op een markt met daarachter allemaal eettentjes. Alleen maar Aziaten zitten hier te eten. Soms liggen er dingen op het bord waarvan je niet helemaal zeker bent wat het is....nou geef mijn portie maar aan Fikkie. Maar wel super leuk om er rond te lopen. Uiteindelijk komen we terecht bij hetzelfde tentje waar we in het begin van de vakantie ook gegeten hebben. Een mooie afsluiter dachten we zo.

Tegen zessen gaan we terug naar de AirPort, halen onze bagage op en krijgen nog een drankje aangeboden.

Tegen achten checken we in en wachten we op de vlucht naar Düsseldorf.

Vanwaaruit we met de bus naar Eindhoven gaan om lekker s avonds te eten met de meiden en Maarten en Stien.

De vlucht was wederom prima. Het is wel een zit van 13 uur, maar ja je kan m nu eenmaal niet korter maken. Toch nog wat kunnen slapen.

Om half 7 s morgens landen we in Düsseldorf, met de trein en bus reizen we naar Eindhoven.  Waar we een heerlijke avond met elkaar hebben. Zaterdag 10 maart 2018 rond 15.00 uur rijden we De Zilk in.

Wat een prachtige reis weer, we hebben alles kunnen doen wat we wilde, zowat 15.000 km gereden in 9 weken....

We zullen nog een lange tijd nagenieten van de ervaringen en weten dat we er erg dankbaar voor moeten zijn dat we dit mochten beleven....

Australie you are Awsome, mate !!!!

1. Bert en Bea:
    11 maart 2018
    Fijn dat jullie weer gezond en wel in de Zilk zijn beland.
    Nu nagenieten van alle mooie belevenissen.
  2. Margareth:
    Welkom terug in nederland😚
  3. Lia Breedijk:
    11 maart 2018
    Ik heb weer genoten van jullie prachtige belevenissen en fijn dat
    jullie weer blij en gezond thuis zijn. Ook dat is weer genieten; toch ?